واحد R&D سما آسانبر دانش بنیان
خلاصه
این مقاله سه فاز سهگانه نصب شده روی موتور همگام مغناطیس دائمی را به عنوان یک راه حل جذاب کاربردی برای آسانسور فوقالعاده پر سرعت 21m/s ارائه میدهد و روش طراحی فیزیکی آن را توصیف میکند. به ویژه، روش طراحی بر روی دستیابی به قدرت خروجی مورد نیاز و همچنین بر کاهش ارتعاش شعاعی با فرکانس پایین و چرخش گشتاور به منظور بهبود راحتی سواری مسافران متمرکز بود. در نتیجه، ترکیب 144 شیار و 40 قطب با 20 درجه الکتریکی تغییر فاز با توجه به معیارهای زیر انتخاب شد: ضریب پیچشی، فرکانس و جهت فضایی نیروی شعاعی، گشتاور دنده و تغییر فاز بهینه بین مجموعه مجاور. همچنین، قطر روتور به منظور افزایش ضریب قدرت و بهرهوری تغییر یافت. بهینهسازی طراحی robust نیز برای اطمینان از عدم قطعیت تولید انجام شد. به عنوان یک نتیجه، یک مدل مطلوب به دست آمده و با استفاده از روش FEA برای توجیه روش طراحی ذکر شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. درنهایت، آن را با نمونه اولیه 144 شیار و 32 قطب مقایسه کردیم تا اثر بخشی آن را تأیید کند.
مقدمه
ماشین همگن مغناطیس دائمی مبتنی بر آهنربای NdFeB جایگزین جذابی برای ماشینهای مبتنی بر فریت یا SmCo است. در مقایسه با چنین PM ها، NdFeB دارای القای باقیمانده و نیروی اجباری برتر است. همچنین با توجه خواص حرارتی مقاوم آن، دارای ضریب حرارتی فوقالعاده است. در نتیجه، PMSM مبتنی بر NdFeB معمولاً در آسانسور با سرعت بالا استفاده میشود، زیرا در مقایسه با دیگر ماشینهای الکتریکی، دارای چگالی نیرو بالاتر و ارتعاش پایینتر میباشد.
شکل 1 ساختار متداول سیستم آسانسور سرعت بالا را نشان میدهد که در آن اتاق ماشین مستقل مجهز به دندههای میانی وجود ندارد. در شکل 2 دستگاه کشش سهگانه سه فاز با سیستم کنترل الکترونیکی ارتباط داده شده و قدرت خروجی خود را به طور مستقیم به درایو چرخ قرقره میدهد که یک قرقره با چرخ شیاردار برای نگه داشتن سیم بکسلهای فولادی بلند است. سیم بکسلها کابین آسانسور و وزنه تعادل را بالا و پایین میبرند. در اینجا، دستگاه کشش، نقشی اساسی در کارکرد آسانسور بازی میکند، زیرا هیچگونه حمایت از چرخ دندههای انتقال نیروی متوسط وجود ندارد. در نتیجه، ویژگیهای الکترومغناطیسی و ارتعاشی دستگاه کشش تأثیر قابل توجهی در کیفیت حرکت آسانسور دارند و باید در فرایند طراحی هماهنگی داشته باشند.
شکل 1: شماتیک سیستم درایو آسانسور با سرعت بالا
تعداد اندکی مقالات دانشگاهی در مورد فرایند طراحی دستگاه کشش برای کاربرد آسانسور سرعت بالا وجود دارد که در مورد هر دو خاصیت الکترومغناطیسی و ارتعاشی آن بحث کردهاند. یک ماشین مجهز به جریان DC را در نظر بگیرید. ماشین مجهز به جریان DC در مقایسه با ماشینهای AC فعلی، گشتاور موجی بالا و ارتعاش شعاعی بالاتر تولید میکنند که باعث ناراحتی مسافرین داخل آسانسور میشود. به عنوان جایگزین دیگری، برخی از محققین انواع مختلفی از ماشینهای خطی را برای آسانسورهای بدون سیم بکسل مورد بحث قرار دادند. با این وجود، هزینه نصب این ماشین خیلی گرانتر از ماشینهای دوار است و سودآور نیستند.
این مقاله با روشی طراحی چندگانه فیزیکی سه فاز PMSM برای عملیات آسانسور سرعت بالا مورد بررسی قرار میگیرد. در روند طراحی هر دو ویژگیهای الکترومغناطیسی و ارتعاشی را که عملکرد و کیفیت حرکت کابین آسانسور را تحت تأثیر قرار میدهند، در نظر میگیرند. ویژگیهای الکترومغناطیسی به گشتاور الکترومغناطیسی، قدرت خروجی، ضریب قدرت و بهرهوری نیز مربوط هستند. خواص لرزشی مربوط به گشتاور موجی و ارتعاش شعاعی است. همچنین بهینهسازی طراحی برای اطمینان از عدم قطعیت تولید انجام شد. در نتیجه، ترکیب 144 شیار و 40 قطب با تغییر فاز 20 درجه الکتریکی با توجه به معیارهای زیر انتخاب شد: ضریب پیچشی، فرکانس و ارتعاش در جهت نیروی شعاعی، گشتاور غلتک و تغییر فاز بهینه بین مجموعه مجاور. این با نمونه اولیه 144 شیار و 32 قطب مقایسه شد.
- توصیف سیستم و الزامات طراحی
شکل 2 سیستم کنترل الکترونیکی دستگاه کششی سه فاز را توصیف میکند. این شامل سه مبدل PWM و کنترل کنندههای رایج است که مقدار دستور و مقدار ورودی را نشان میدهند. همانطور که در شکل 2 نشان داده شده است، میتوانند بدون توجه به مجموعه مجاور، مستقل عمل کنند.
شکل 2: سیستم کنترل الکترونیکی سه دستگاه کششی سه فاز برای سیستم آسانسور با سرعت بالا.
جدول 1 خلاصهای از الزامات طراحی موتور کشش را که برای استفاده از آسانسورهای 30 نفره گیرلس توسعه یافته است را نشان میدهد. ظرفیت حمل و نقل مسافر یا ظرفیت ترابری 2 تن است و مجموع جرم کل سیستم 5 تن است که شامل طنابهای کششی، کابین آسانسور، بخش وزنه تعادل و وسایل مختلف است. حداقل قطر شفت در حدود 1000 میلیمتر محدود میشود، زیرا شفت متصل به شفت چرخ قرقره باید حجم کل را تحمل کند. در غير اين صورت، خارج از مرکز استاتيک شفت وجود دارد که منجر به فاصله نامنظم هوايي، نيرو الکترومغناطيسي نامتعادل و سپس ارتعاش شعاعي بالا ميشود.
علاوه بر این، سرعت عمودی کابین آسانسور به عنوان محصول سرعت چرخش موتور کشش و دور بیرونی درایو چرخ دنده تعریف شده است. این کار بر روی آسانسور گیرلس با سرعت فوقالعاده برای آسمان خراشها تمرکز دارد. سه نوع حالتهای درایو در یک دامنه سرعت در طی یک دوره عملیاتی وجود دارد که در شکل 3 نشان داده شده است: سرعت شتابدار، سرعت ثابت و مناطق کاهش سرعت. سرعت شتابدار و کاهش سرعت باعث احساس ناراحتی مسافران نمیشود.
- ترکیب شیار و قطب
الف. وضعیت پیش فرض (تغییر فاز بهینه)
فرکانس عملکرد سیستم درایو الکترونیکی f، باید متناسب با سرعت چرخش و تعداد قطب روتور ماشین کشش باشد. فرکانس عملیاتی به طور فزایندهای افزایش مییابد که به ویژه باعث میشود سیستم درایو الکتریکی در کنترل سرعت چرخشی به خوبی عمل نکند. علاوه بر این، فرکانس سوئیچینگ (6 کیلوهرتز) باید 50 برابر بیشتر از فرکانس عملیاتی باشد. این بدان معنی است که حداقل 50 بار سوئیچینگ برای تولید شکل موج سینوسی ولتاژ خروجی در فرکانس مورد نظر در کنترل PWM مورد نیاز است. حداکثر تعداد قطب مغناطیسی درنهایت توسط حداکثر سرعت چرخش موتور کششی، و ظرفیت سیستم کنترل الکتریکی مشخص میشود که با استفاده از معادله (1) بدست میآید.
جدول 1: الزامات طراحی برای ارزیابی و حداکثر بارگذاری
شکل 3: سیستم کنترل الکترونیکی سهگانه دستگاه کشش سه فاز برای سیستم آسانسور با سرعت بالا.
شکل 4: الگوی حرکت آسانسور با سرعت بالا و دستگاه کشش آن
بر اساس کنترلپذیری و محدودیتهای هندسی، چندین ترکیب شیار و قطب با کمتر از 48 قطب مغناطیسی در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. اجزای هارمونیک نیروی الکترومغناطیسی خط به خط (BEMF) و دو لایه برای تولید بیشتر نیروی حرکتی مغناطیسی سینوسی میباشند. شکل 4، طرح کلی فاز N و سیمپیچ چندگانه k را نشان میدهد. در مورد سه سیمپیچ سه فاز، تغییر فاز بین مجموعه مجاور به 20 یا 40 درجه الکتریکی محدود میشود تا گشتاور هارمونیکها به حداقل برسد.
ب. ضریب پیچشی
ترکیبی از شیار و قطب تأثیر قابل توجهی بر طرح پیچشی دارند که از آن میتوان جزء اصلی و اجزای هارمونیک ، ضریب پیچشی را محاسبه کرد. آنها به سادگی به عنوان ضریب توزیع ، ضریب گام و ضریب انحراف به صورت معادله (2) تعریف میشوند.
به ویژه، قسمت اول، چرخش مؤثر فاز سیمپیچ را تعریف میکند و باعث تولید BEMF خط به خط و گشتاور الکترومغناطیسی میشود. برای به حداکثر رساندن گشتاور و چگالی قدرت، تنها ترکیبات با بیش از 0.9 مؤلفه اول در این کار تحت پوشش قرار گرفتند. هارمونیکهای 18 ام، 36 ام و دیگر گشتاورهای الکترومغناطیسی به طور معمول در دستگاههای 9 فازAC تولید میشوند. چنین هارمونیکهایی به طور مستقیم بر نوسان کابین آسانسور تأثیر میگذراند و برای مسافران ناراحت کننده است. علاوه بر این، متوجه شدیم که هارمونیک 18 ام غالبتر از هارمونیک گشتاور است. این عمدتاً شامل هارمونیکهای 17 ام و 19 ام BEMF خط به خط میباشد. این اجزا را میتوان با انتخاب ترکیبات شیار و قطب با داشتن مقادیر کم هارمونیکهای 17 ام و 19 ام ضریب پیچشی، کاهش داد. استاتور تک شیار کج به تمام ترکیبات اعمال میشود تا به طور مؤثر هارمونیکهای بالا را کاهش دهد.
ج. فرکانسها و درجه فضاهای نیرو شعاعی
ارتعاش تولید شده از دستگاه کشش آسانسور باعث ناراحتی مسافران میشود. بنابراین برای پایدار کردن سیستم آسانسور، مهم است که این لرزش را به حداقل برسانید. در این بخش، برای به حداقل رساندن لرزش آسانسور، لرزش ترکیب شیار و قطب نیز محاسبه میشود. نیروی الکترومغناطیسی شعاعی بر اساس تانسور ماکسول است که علت اصلی ارتعاش موتور میباشد و فرکانس آن میباشد که f فرکانس کار است. درجه لرزش نشان دهنده توزیع فضایی نیروی الکترومغناطیسی شعاعی در اطراف ناحیه شکاف هوا است. معادله (3) رابطه بین تغییر شکل هسته استاتور و درجه ارتعاش r را نشان میدهد.
به عبارت دیگر، برای به حداقل رساندن ارتعاش، درجه لرزش باید حداکثر شود. درجه ارتعاش را میتوان با توجه به علل اصلی نیروهای الکترومغناطیسی شعاعی با توجه به چهار منبع زیر، تعیین نمود.
1) توسط هارمونیکهای استاتور v و روتور u
2) توسط هارمونیکهای روتور u در ساختار شیاردار
3) توسط هارمونیکهای روتور با تعداد برابر u
4) توسط هارمونیکهای استاتور با تعداد برابر v
درجه ارتعاش از تا را میتوان با استفاده از معادلات (4) – (6) با توجه به ترکیب شیار و قطب محاسبه نمود.
شکل 5: طرح کلی N فاز و k چندین سیمپیچ.
شکل 6: نمودار بردار ولتاژ ترکیبی 144 شیار و 32 قطب. این نمودار دارای 40 درجه الکتریکی تغییر فاز بین مجموعه مجاور است.
شکل 7: نمودار بردار ولتاژ ترکیبی 144 شیار و 40 قطب. این نمودار دارای 20 درجه الکتریکی تغییر فاز بین مجموعه مجاور است.
د. گشتاور غلتک
گشتاور غلتک PMSM یک گشتاور مقاومت مغناطیسی به دلیل برهمکنش بین PM های روتور و شیارهای استاتور است همانطور که PM ها از پشت شیار میچرخند. این نیز به عنوان گشتاور جریان صفر یا گشتاور گیره نامیده میشود. اثر آن میتواند توسط اینرسی لحظهای موتور در مناطق با سرعت بالا، کاهش یابد. در مقابل، گشتاور غلتک به ویژه در مناطق کم سرعت که در آن دستگاه کشش برای آسانسورهای گیرلس، غالب است. این یک منبع تولید گشتاور موجی است.
چنین گشتاور غلتک دو ویژگی زیر را نشان میدهد: الف) دوره آن متناسب با حداقل تعداد مشترک قطبهای مغناطیسی و تعداد دندانههای استاتور است. ب) دامنه آن متناسب با معکوس آن مؤلفه است. به عبارت دیگر، بیشترین تعداد حداقل اشتراک، کمترین دامنه گشتاور غلتک میباشد. این میتواند به عنوان یکی از عوامل طراحی به منظور کاهش گشتاور موجی در تعیین ترکیب شیار و قطب پوشش دهنده در نظر گرفته شود. در نتیجه، ترکیب 144 شیار و 40 قطب با توجه به معیارهای بالا انتخاب شد.
- 4. ضریب نیرو و بازده
در دستگاههای فاقد قطب، به عنوان مثال سطح PMSM، اختلاف کمی بین ظرفیت القایی مغناطیسی محور مستقیم و محور چهار گوش وجود دارد. در این مورد ، معادلات ولتاژ محورهای d و q بر اساس روش جریان معادل به ترتیب در معادلات (7) و (8) نشان داده شده است.
در معادلات بالا ولتاژ محور و ولتاژ محور ، ولتاژ القایی محور و ولتاژ القایی محور ، ظرفیت القای مغناطیسی محور و ظرفیت القای مغناطیسی محور ، جریان اتلاف هسته محور و جریان مغناطیسی محور ، عملگر دیفرانسیلی ، مقاومت فاز سیمپیچ آرماتور، مقاومت اتلافی هسته، فرکانس الکتریکی، حداکثر شار اتصال PM، حداکثر ولتاژ پایانه و حداکثر ولتاژ ورودی پایانه میباشند. گشتاور مغناطیسی میتواند به صورت معادله (11) بیان شود. تجزیه و تحلیل عنصر محدود (FEA) برای محاسبه ، ، و با توجه به جریان ورودی مورد استفاده قرار گرفت.
میتوان فرض کرد که عبارت در معادله ولتاژ (7) تقریباً صفر است، زیرا خیلی بیشتر از است. مقاومت معادله بالا بر پایه اتلاف کم هسته در سرعتهای پایین است. بنابراین ضریب قدرت و بازده میتوانند به ترتیب توسط معادلات (12) و (13) نشان داده شوند.
هنگامی که تعداد قطبهای مغناطیسی و سرعت چرخش موتور کشش تعیین میشود، مقدار فرکانس الکتریکی بدون تغییر باقی میماند. ضریب القای مغناطیسی محور ، نشان دهنده ، متناسب با مربع چرخشهای سری در هر فاز است. مقاومت سیمپیچ آرماتور و حداکثر شار متصل توسط PM، نشان دهنده ، متناسب با چرخشهای سری در هر فاز است. در اینجا، شار مغناطیسی، نه شار متصل، توسط PM کاملاً ثابت است. درنهایت، چرخشهای سری در هر فاز باید به حداقل رسانده شود تا ضریب نیرو در معادله (12) به حداکثر برسد. به همین ترتیب، اتلاف مس کمینه میشود و در صورتی که چرخشهای سری در هر فاز کمینه شود، کارایی حداکثر میشود.
در سیستمهای نیروی الکتریکی، یک بار با یک ضریب نیرو کم، جریان بیشتری را در مقایسه با یک بار با یک ضریب نیرو بالا برای همان مقدار انتقال نیرو مفید، نشان میدهد. بنابراین، ضریب نیرو و بازده به عنوان معیار در نظر گرفته شدند. شکل 7 نمودار برداری مربوطه را توصیف میکند.
شکل 8: نمودار برداری سطح PMSM.
- بهینه سازی طراحی ROBUST
تکنیکهای طراحی Robust برای بهبود کیفیت محصول با به حداکثر رساندن عملکرد آن و رعایت سایر محدودیتهای طراحی توسعه یافتهاند. طراحی Robust، طراحی است که به تغییرات متغیرهای طراحی و پارامترهای طراحی حساس است. دو روش مشهور برای ماشینهای الکتریکی استفاده میشود. اولین روش، روش تاگوچی است که تکنیک آرایه متعامد (قائم) را برای ارزیابی طراحی بر اساس نسبت سیگنال به نویز مورد استفاده قرار میدهد. نسبت سیگنال به نویز یک استاندارد است که برای انتخاب بهترین طراحی بین طرحهای بالقوه استفاده میشود. با وجود اینکه روش تاگوچی را میتوان به راحتی اعمال کرد، دو محدودیت اصلی وجود دارد. مشکل این است که فضای طراحی پیوسته در نظر گرفته نشده و تنها فضای طراحی گسسته در طراحی آزمایشهای (DOE) برای یافتن طراحی Robust مورد استفاده قرار میگیرد. این محدودیتها در روش تاگوچی فرمولبندی نمیشوند. به دلیل این معایب، روش RDO به طور گستردهای برای ماشینهای الکتریکی استفاده میشود. این روش نقطه بهینه Robust در حوزه طراحی پیوسته را فراهم می کند، در حالی که به تمام محدودیتهای طراحی پاسخگو میباشد. فرمولبندی عمومی RDO را میتوان به صورت معادلههای (14) – (16) نوشت.
که بردار متغیر طراحی ، بردار پارامتر طراحی، میانگین و انحراف معیار تابع هدف است. و محدودیت تابع و مقدار هدف هستند در حالی که و تعداد محدودیتها و متغیرهای طراحی هستند. در بهینهسازی طراحی Robust، یک تابع جدید که شامل میانگین و انحراف معیار تابع هدف است باید تعریف شود. در این مقاله، روش ترکیب وزنی به دلیل فرمولبندی ساده و آسان آن، محبوب است. تابع به صورت معادله (17) تعریف میشود.
که در آن مقدار پایه برای میانگین و مقدار پایه انحراف استاندارد تابع هدف هستند. اینها برای نرمالسازی استفاده میشوند و معمولاً مقادیر اولیه فرایند بهینهسازی را دارند. و ضریبهای وزن برای میانگین و انحراف معیار تابع هدف است.
جدول 2: تعریف متغیرهای طراحی و عدم قطعیت
الف. عدم قطعیت های تولید
تغییرات متغیرهای طراحی یا پارامترهای طراحی بوسیله بسیاری از عدم قطعیتهای قابل اجتناب تولید در فرایند تولید عملیات ماشین الکتریکی ایجاد میشوند. این عدم قطعیت تولید منجر به تغییرات بزرگی در عملکرد مانند گشتاور غلتک و برگشت EMF میشود. بنابراین، این عدم قطعیت تولید باید در فرآیند بهینهسازی برای بهبود کیفیت دستگاه الکتریکی مورد توجه قرار گیرد. برای انجام RDO، عدم قطعیت تولید باید شناسایی و اندازهگیری شود. توزیع نرمال برای عدم قطعیت تولید استفاده میشود در حالی که انحراف استاندارد آن از تلورانس تولید تخمین زده میشود.
در این مقاله، عدم قطعیت ضخامت PM و شکاف هوایی در نظر گرفته میشود، زیرا آنها تأثیر قابل توجهی بر تغییرات گشتاور موجی دارند. شناسایی و اندازهگیری این عدم قطعیت توسط بسیاری از مهندسان درگیر در فرایند تولید مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در نتیجه، هر دو توزیع احتمال به عنوان توزیع نرمال فرض میشوند و انحراف استاندارد آنها با تقسیم تلورانس بر 3 محاسبه میشود. اینها منطقی هستند اگر 99.7 درصد از اندازهگیریها معمولاً در حد تلورانس در فرآیند تولید قرار گیرند.
شکل 9: سطح گشتاور به دست آمده از طریق بهینهسازی طراحی ( Robust RDO) با توجه به متغیرهای طراحی شده
ب- RDO ماشین همگام
تحقیقات متعددی برای بررسی عوامل مؤثر بر گشتاور موجی یا بازده دستگاه همگام انجام شده است. در این مقاله 3 متغیر طراحی و 1 پارامتر طراحی در جدول 2 و شکل 8 در نظر گرفته شده است.
محاسبه میانگین و انحراف معیار تابع هدف به اولین مشتق از تابع هدف نیاز دارد. به این معنی است که مشتقات مرتبه دوم توابع هدف در فرایند بهینهسازی Robust مورد نیاز است. از آنجا که محاسبه مشتقات مرتبه دوم از نظر محاسباتی گران است، روش مدل جایگزین استفاده میشود. در این مقاله، مدل سطح پاسخ مرتبه دوم شامل هر دو برهمکنش و جملات مربعی با استفاده از 25 نقطه طراحی انتخاب شده توسط طراحی مرکب مرکزی ساخته شده است.
شکل 10: مدل بهینه و طرح سیمپیچ 144 شیار و 40 قطب PMSM نصب شده. این با نمونه اولیه 144 شیار و 32 قطب مقایسه شده است.
6- صحت سنجی
شکل 9 مدل نمونه اولیه با ترکیب 144 شیار و 32 قطب و مدل بهینه طراحی شده با 144 شیار و 40 قطب را توصیف میکند. آنالیز اعتبار عنصر محدود (FEA) برای تصدیق اعتبار روش طراحی فوق و اثربخشی مدل طراحی شده انجام شد. شکل 10، میانگین گشتاور موجی و هارمونیک BEMF خط به خط را با هم مقایسه میکند و نشان میدهد که مدل طراحی شده دارای هارمونیک پایینتری نسبت به نمونه اولیه در شرایط حداکثر بار و نرخ است. مدل طراحی شده ضریب پیچشی هارمونیک پایینتری را نسبت به نمونه اولیه نشان میدهد. علاوه بر این، این مدل دارای انحراف استاندارد پایین گشتاور موجی است. مقدار آن از 0.01 به 0.004 کاهش یافت. شکل 11، محور d، محور Q، ولتاژ پایانه و ضریب نیرو را نشان میدهد. دو مدل ولتاژ مورد نیاز را دریافت میکنند و مدل طراحی شده از لحاظ ضریب نیرو برتر از نمونه اولیه است. شکل 12 اتلاف مکانیکی و بازده مس و آهن را نشان میدهد. نرخ بازده مدل طراحی شده به دلیل افزایش تعداد قطبها و کاهش آهن، به میزان 0.6 درصد کاهش یافته است. با این حال، حداکثر بهرهوری 0.3٪ افزایش مییابد. درنهایت، چگالی نیروی شعاعی مؤثر و تغییر شکل به ترتیب در شکلهای 13 و 14 نشان داده شده است. با توجه به افزایش درجه ارتعاش نیروی مغناطیسی شعاعی، تغییر شکل مدل طراحی شده به نصف کاهش یافت. چنین اعتبار سنجی ثابت میکند که مدل طراحی شده با ترکیب 144 شیار و 40 قطب دارای مزایای الکترومغناطیسی و ارتعاشی نسبت به نمونه اولیه است.
شکل 11: مقایسه شکل موج های گشتاور متوسط و هارمونیک آنها برای BEMF خط به خط (نمونه اولیه و مدل مطلوب طراحی شده).
شکل 12: مقایسه ولتاژ محور d، محور q، ترمینال و ضریب نیرو (نمونه اولیه و مدل مطلوب طراحی شده).
شکل 13: مقایسه اتلاف مکانیکی و بازده مس و آهن (نمونه اولیه و مدل مطلوب طراحی شده).
جدول 3: مقایسه نمونه اولیه و مدل بهینه طراحی شده
شکل 14: مقایسه چگالی نیروی شعاعی مؤثر با توجه به درجه ارتعاش (نمونه اولیه و مدل مطلوب طراحی شده).
شکل 15: چگالی نیروی شعاعی نرمال شده و توزیع تغییر شکل در محور قطبی (مدل مطلوب طراحی شده)
7- نتیجهگیری
این مقاله پیشنهاد یک PMSM سطح سهگانه سه فاز را به عنوان یک راه حل جذاب برای کاربرد در درایوهای آسانسور با سرعت بالا و روش طراحی چندگانه فیزیکی خود را توصیف میکند. صحتسنجی دقیق نتایج آزمایش در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت. ثابت شده است که مدل بهینه طراحی شده با ترکیب 144 شیار و 40 قطب دارای خواص برتر نسبت به نمونه اولیه است.
منابع:
[1] Jae-Han Sim, Dong-Gyun Ahn, Dae-Kee Kim, Dong-Kyun Son and Saekyeol Kim, “Multiphysics Design of Triple 3-Phase PMSM for Ultra-High Speed Elevator Applications” IEEE, 2018.
گردآورنده:کارشناس ارشد فیزیک هسته ای مهندس کامران کشیری