آسانسور به سه دلیل عمده از کار میافتد:
۱- قطع برق ساختمان
۲- استفاده نادرست مسافر از آسانسور
۳- نقص مکانیکی و الکتریکی
برق ممکن است برای چند دقیقه یا چند ساعت قطع شود، گاهی تا چند روز و در موارد بسیار نادر قطع برق ممکن است هفتهها طول بکشد. دلایل قطع برق عبارتاند از:
نابهنجاری در سرویسدهی از سوی شرکت برق یا در اثر طوفانهای الکتریکی مانند رعدوبرق، تصادفات و …
(تصادفات، مثلاً وسیله نقلیهای با تیر برقرسانی برخورد کند و ترانسفورماتوری را از خط خارج کند.)
کمبود انرژی؛ مشابه کمبود انرژی سال ۲۰۰۱ که کالیفرنیا را باتجربه خاموشی نوبتی مواجه ساخت.
خطای انسانی، مشابه خاموشی سال ۲۰۰۳ که جریان برق را بین نیویورک در شرق، تورنتو در شمال و دیترویت میشیگان در غرب قطع کرد.
بلایای طبیعی، مشابه قطع برق طولانی مدت ناشی از گردباد کاترینا در سال ۲۰۰۵
استفاده نادرست انسانی زمانی رخ میدهد که مسافران سیستمهای مکانیکی یا الکتریکی آسانسور را دستکاری کنند. مواردی هم چون سوارشدن بیش از حد ظرفیت، باز کردن درها با توسل به زور، نگهداشتن آسانسور و استفاده از زنگ اعلام خطر (به جز در مواقع اضطراری) از این دسته است. استفاده نادرست از آسانسور تهدیدی جدی برای امنیت مسافران بهحساب میآید.
نقایص مکانیکی و الکتریکی یک آسانسور را میتوان با نقص فنی یک خودرو مقایسه کرد. تفاوت اینجا است که وقتی نقایص بروز میکند، احتمال گیر افتادن مسافران آسانسور نسبت به مسافران خودرو بیشتر است.
دلایل خرابی و خوردگی شیار فلکه موتور آسانسور
همانطور که در بخش فروشگاه سما آسانبر میتوانید انواع سیم بکسل آسانسور را مشاهده نمایید باید عرض کنیم که سیم بکسل آسانسور انواع مختلفی دارد ولی سیم بکسل از هر نوعی که باشد اگر یک سری شرایط در هنگام نصب آسانسور رعایت نشود هم سیم بکسل و هم شیارهای فلکه اصلی موتور آسانسور و فلکه هرز گرد دچار خرابی میشود و این مورد هم امنیت آسانسور را به مخاطره انداخته و هم هزینه نگهداری آسانسور را بالا میبرد. درواقع یک سری دلایل باعث میشود که شیارهای فلکه اصلی موتور آسانسور دچار خوردگی شود که این امر دلایل متنوعی دارد که در ادامه آنها را بیان میکنیم: از مهمترین دلایل خوردگی شیارهای فلکه اصلی موتور آسانسورهای کششی همراستا نبودن یا در امتداد نبودن سیم بکسل ها میباشد. درواقع اگر سیم بکسل ها از امتداد و راستای مستقیم فلکه اصلی خارج شود طبعاً به یکطرف تمایل پیدا میکند این امر باعث میشود که سیم بکسل ها در حین حرکت طوری شوند که انگار به دور خودشان در حال چرخش و تابیدن هستند و همین امر باعث افزایش اصطکاک بین سیم بکسل ها و درنتیجه شروع خوردگی شیار فلکه اصلی موتور آسانسور از سمتی که کشش بیشتری دارد میشود.
عامل اصلی بعدی متفاوت بودن قطر سیم بکسل نسبت به سایز شیارهای فلکه موتور میباشد زیرا مثلاً اگر سایز سیم بکسل بیشتر از سایز شیار باشد باعث خوردگی سیم بکسل میشود. همچنین اگر سایز سیم بکسل کمتر از سایز شیار فلکه باشد نیز باعث سرخوردگی سیم بکسل میشود.
دلیل بعدی یکسان بودن نوع سیم بکسل هاست یعنی باید به تناسب تعداد از هر دو نوع سیم بکسل راست گرد یا چپگرد استفاده گردد. (منظور نوع پیچش نوارهای فولادی به دورهم در هر سیم بکسل است.)
همانطور که میدانید چندین رشته سیم بکسل باید به دور فلکه موتور تابیده شود ولی باید توجه داشت که همه این سیم بکسل ها به یک اندازه تاب گیری شده باشند تا باعث خوردگی سیم بکسل ها نشود.
دلیل دیگر کوچک بودن قطر فلکه اصلی موتور آسانسور میباشد درواقع هر چه سطح تماس سیم بکسل روی شیار فلکه اصلی موتور بیشتر باشد خوردگی شیارها کمتر شده و عمر فلکه بیشتر میشود.
ناهمگونی کشش یکنواخت سیم بکسل روی فلکه اصلی نسبت به هم نیز میتواند باعث خوردگی شیار فلکه موتور و سیم بکسل ها شود.
نامرغوب بودن مواد فلکه اصلی موتور و موارد کم کیفیت ساخت آن
لرزشها و ارتعاشات غیرعادی سیم بکسل ها نیز باعث خردگی میشود.
عدم روان کاری سیم بکسل ها یا به عبارتی عدم تزریق روغن مخصوص سیم بکسل در زمانهای لازم باعث خوردگی میگردد.
دلیل دیگر خشک شدن هسته مرکزی سیم بکسل به دلیل طول عمر زیاد و یا کیفیت پایین و … میباشد.
جنس نامرغوب سیم بکسل ها نیز دلیل دیگری برای خوردگی فلکه موتور و سیم بکسل ها میباشد.
عالی