سرویس و نگهداری ماشین آلات آسانسور شامل دو بخش اصلی و مهم می باشد:
۱-تعمیر و رفع خرابی
۲-مجموعه اقدامات پیشگیرانه و نگهداشت طبق چک لیست های مربوطه.
اگر بخواهیم قیاس کنیم با انسان, انسان برای دو مورد به پزشک مراجعه میکند ؛یا برای رفع بیماری یا برای چکاب و پیشبینی و جلوگیری از بیماریهای بعدی.
درواقع عملیات سرویس و نگهداشت ماشین آلات از این دو مقوله خارج نیست یا برای رفع خرابی و تعمیر بهصورت اورژانسی یا مجموعه اقدامات پیشگیرانه.(جهت جلوگیری از خرابیهای بعدی و ازکارافتادن دستگاه و همچنین بالا بردن کیفیت کارکرد)
🔹 اگر دستگاه آسانسور را به صورت یک ماشین در نظر بگیریم که هست، تمام اقدامات سرویس و نگهداشت ماشینآلات بهصورت عمومی و اقدامات پیشگیرانه طبق چکلیست بهصورت خصوصی شامل آن میشود.
🔸اگر بخواهیم “محورهای عملیاتی” سرویس و نگهداری آسانسورها را طبق یک دستورالعمل بینالمللی که موردتوافق شرکتهای بزرگ و پر سابقه است را ذکر کنیم ؛ در ۵ محور زیر خلاصه میشود:
که میتواند شامل بازدید چشمی، بازدید شنوایی،بازدید بویایی، بازدید لامسه و.. باشد.
بهطور مثال بازدید چشمی از فلکه موتور و فلکه هرزگرد یا بازدید شنوایی از کارکرد موتور یا صدای قطع و وصل کنتاکتورها است.
اصولاً طبق استانداردهای اروپایی ماشینآلات نباید صدای ناشی از کارکرد داشته باشند یا از حد دسیبل خاصی بالاتر نباید باشد و هرگونه صدا میتواند ناشی از معیوب بودن آن قسمت باشد.
۲-کنترل operational inspection
که میتواند طبق چک لیستهای موردتوافق این کار صورت گیرد.
۳-نظافت cleaning
عدم نظافت میتواند باعث کارکرد غیرعادی دستگاه و در کل مجموعه ماشین شود.
۴-روغنکاری lubrication
اهمیت قسمتهایی که باید روغنکاری شود (معمولاً قسمتهایی که احتمال اصطحکاک قطعات باهم وجود دارد) بر کسی پوشیده نیست.
۵-تنظیمات adjusment
تنظیمات قسمتهای مختلف ماشین تأثیر بسزایی در بالا بردن کیفیت کارکرد دستگاه دارد.
مثلاً در مورد آسانسور میتوان تنظیمات مربوط به دربها را ذکر کرد. چه تنظیمات اولیه و چه تنظیمات دورهای؛ چهبسا درب باکیفیتی خریداریشده و باکیفیت نصب هم همراه بوده ولی در اثر تنظیمات نادرست و غیراصولی نتوان آن کیفیت اصلی را از درب و حرکت آن گرفت.
اصولاً کیفیت قطعات و کیفیت نصب و تنظیمات مختلف یک دستگاه میتواند تأثیر مستقیمی در کیفیت کلی و خروجی یک دستگاه داشته باشد که نباید از آن غافل بود.