2-سرویس : در صورتی که هنگام بازرسی نیاز به سرویس احساس شود، سرویس دهی برای قسمت های متحرک و ثابت اعم از الکتریکی و مکانیکی مجزا صورت می پذیرد، همچنین هرآسانسور مطابق “چک لیست سرویس و نگهداری آسانسور” ماهیانه حداقل یکبار باید مورد سرویس قرار گیرد.
3-تعمیرات پیشگیرانه : این تعمیرات زمانی صورت می گیرد که هنوز امکانات وسایل نصب شده در حال کار بوده و دچار خرابی نشده است و هدف از آن این است که خرابی سیستم به تعویق بیافتد و فاصله بین خرابی ها رو به افزایش بگذارد و یا جلوی خرابی های احتمالی گرفته شود.4-تعمیرات خرابی : این تعمیرات مربوط به مواردی است که دستگاه از کار افتاده است و نمی تواند به وظایف پیش بینی شده عمل کند که با انجام سرویس تعمیرات لازم آسانسور مجدداً راه اندازی شده و مورد بهره برداری قرار می گیرد.
در عملیات بازرسی جامع آسانسور موارد زیر مورد بررسی قرار می گیرد :
الف- عملکرد قفل ها و درهای کابین و متعلقات
ب- سیستم تعلیق کابین و مکانیزم تعادل و سیراکت کابین
ج- سیستم های کنترلی، ایمنی، الکتریکی
د- عملکرد سیستم محرکه آسانسور (موتور گیربکس)
ه- عملکرد ترمز ایمنی، گاورنر و پاراشوت ها
و- عملکرد سیستم ضربه گیرها