معرفی بهترین ساختمان های جهان در سال 2016

در لیست بهترین ساختمان های جهان در سال 2016 ، ساختمان هایی با ویژگی های منحصربه فرد قرار گرفته اند، در گذشته ملاک برتری ساختمان ها، سازه و ارتفاع آنها بود اما در انتخاب ساختمان های جدید فاکتورهای دیگری مانند معماری ساختمان و ملاک های خلاقانه دیگر نیز لحاظ گردیده است.

One World Trade Center

ساختمان مرکز تجارت جهانی

ساختمان مرکز تجارت جهانی

ساختمان مرکز تجارت جهانی-6

جانشین مرکز اصلی تجارت جهانی پروژه‌ای ارزشمند با 541 متر ارتفاع است که به عنوان یکی از بناهای برجسته شهر نیویورک به شمار می‌رود، در طراحی این سازه کریستالی پیش از رسیدن به نوک سازه یک لژ سلطنتی با باله تزیینی و شیشه‌ای در میانه‌های هشت ضلعی دیده می‌شود.

 

ساختمان مرکز تجارت جهانی-1ساختمان مرکز تجارت جهانی-2

در ساخت این بنا به ویژگی های زیست محیطی اهمیتی وافری داده شده است، طراحی آن به گونه ای است که آب باران را ذخیره نموده و جهت آبیاری و استفاده در سیستم های سرمایشی مورد استفاده قرار می گیرد. جهت صرفه جویی در منبع تولید انرژی، آسانسورهای این بنا انرژی مورد نیاز خود را از طریق سیستم ترمز احیاکننده به دست می‌آورند.

 

ساختمان مرکز تجارت جهانی-4ساختمان مرکز تجارت جهانی-5


Harbin Opera House

خانه اپرای هاربین

خانه اپرای هاربین

خانه اپرای هاربین برنده مسابقه معماری سال 2010 بود که از نظر موقعیت جغفرایی در تالاب های شمال شرقی چین واقع گردیده و مساحتی در حدود 79 هزار مترمریع را به خود اختصاص داده است.  خانه اپرا دارای دو تماشاخانه و همچنین یک تالار هوشمند است که بالغ بر دوهزار نفر گنجایش دارد.

خانه اپرای هاربین-2خانه اپرای هاربین-1این سازه ی بسیار زیبا در نگاه اول شکل یک سفینه فضایی که بر روی سطح زمین فرود آمده را در ذهن بیننده تداعی می کند.
نمای خارجی این بنا از پنل‌های آلومینیومی سفید و صاف و همچنین مناطقی صیقل‌کاری شده تشکیل شده است که نهایتاً در نقاط بالایی لابی آن، از شیشه‌هایی محدب استفاده گردیده است.

خانه اپرای هاربین-3خانه اپرای هاربین-4
خانه اپرای هاربین دارای یک سالن تئاتر بسیار بزرگ است که به نحو بسیار هنرمندانه ای سنگ تراشی شده است. لابی عظیم این بنا از دیوارهای شیشه ای ساخته شده است که از لحاظ بصری، خطوط منحنی داخلی و نمای خارجی و میدان بیرونی را به هم متصل می‌کند. و قسمت فوقانی سازه هم از کریستال ساخته شده است.

 


Via 57 West

ساختمان وایا 57 وست -1

ساختمان وایا 57 وست

ساختمان وایا 57 وست یک طراحی شجاعانه است که یک آسمان خراش و یک بلوک مسکن را به یک حیاط مرکزی ادغام کرده است و از نظر ظاهری ساختمانی چهار ضلعی است که از یک زاویه شبیه هرم به نظر آمده و از زاویه‌ای دیگر شبیه به یک کشتی در حال حرکت می باشد، این بنا دارای 34 طبقه است.

ساختمان وایا 57 وست -3ساختمان وایا 57 وست -5

ساختمان وایا 57 وست -2محوطه این بنا به گونه ای طراحی شده است که شباهت بسیار زیادی به پارک مرکزی نیویورک دارد با این تقاوت که ابعادش چیزی به اندازه یک سیزده هزارم ایعاد اصلی است. وایا 57 وست با ابعاد عجیب و غریب خود، تابش نور خورشید را به میزان زیادی برای ساکنین افزایش داده و نماهای مختلفی را از رودخانه هادسن در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار می دهد.  جهت بازدهی هرچه بیشتر و بهتر انرژی آب باران جهت استفاده در مصارف بعدی جمع آوری می شود که در حالت کلی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می گردد.

ساختمان وایا 57 وست -4ساختمان وایا 57 وست -6


The Cube

ساختمان مکعب -1

ساختمان مکعب

ساختمان Cube ساختمانی مکعبی شکل است که از 14 مکعب تشکیل شده که هر کدام از آنها دارای چرخشی نود درجه ای هستند همین امر باعث شده تا ساکنین دارای بالکن های خصوصی سخاوتمندانه ای باشند که از نظر ظاهری هم بسیار چشم نواز و خیره کننده است. این بنا در پایتخت کشور لبنان و در شهر بیروت واقع شده که ارتفاع آن حدود 50 متر است.

ساختمان مکعب -3ساختمان مکعب -6
ساختمان مکعب از نظر ساختاری دارای یک هسته ثابت متشکل از آسانسورها و پله های اضطراری می باشد که با تیرچه های بتنی مستحکم ساخته شده است.
فضای پنج هزار و ششصد متر مربعی این بنا به 19 آپارتمان لوکس تقسیم شده است که در هر آپارتمان یک تراس بسیار بزرگ و مجلل وجود دارد که منظره چشم نواز دریای مدیترانه و خط افق آسمانی آبی بیروت را برای ساکنین مهیا کرده است.

ساختمان مکعب -2ساختمان مکعب -4


Office of the Future

ادارات تکنولوژی آینده -1

ادارات تکنولوژی آینده

با ساخت این سازه در دبی که از مفهوم ادارات تکنولوژیک آینده الهام گرفته است، دبی در ساخت بنا با تکنولوژی چاپ سه بعدی قدم بزرگی را در دنیای تکنولوژی برداشته است.
این سازه با فضای داخلی به مساحت دو هزار و هفتصد متر مربع در دل مجموعه بر‌ج‌های امارات متحده عربی در شهر دبی به عنوان یک دفتر اداری کاربردی در نظر گرفته شده است.

ادارات تکنولوژی آینده -2اداره تکنولوژیک آینده-6
این ساختمان زیبا توسط یک پرینتر سه بعدی بزرگ با ابعاد 6 در 36 در 12 متر ساخته شده است که با قالب‌گیری لایه‌ لایه از سیمان این کار انجام گردیده است.
اتمام این پروژه طی مدت هفده روز به پایان رسید ، هرچند که فرآیند ساخت تمام پروژه بر عهده این چاپگر سه بعدی غول‌پیکر نبوده و گوشه‌ای از کار نیز بر گردن چند چاپگر قابل حمل قرار داشته است.

ادارات تکنولوژی آینده -3ادارات تکنولوژی آینده -4ادارات تکنولوژی آینده -5

(24 تیر 1396)