طرح بیمه اجباری شرط لازم تضمین کیفیت

ارائه بیمه نامه شرط لازم تضمین کیفیت ساختمان

یکی از مهمترین مشکلات در صنعت ساخت و ساز کشور که اخیرا به وفور شاهد آن هستیم، ساخت ساختمان هایی با کیفیت پایین و غیرمقاوم در برابر حوادث مختلف از جمله آتش سوزی است که توان و تحمل کافی را جهت مقابله با این حوادث ندارند، بخصوص ساختمان های با سازه های فولادی که چارچوب اصلی آنها فلزی می باشد و در سانحه آتش سوزی ذوب شده و کل ساختمان دچار فروریختگی می شود، نکته ای که در ساختمان های با سازه های بتنی کمتر دیده می شود.
همین امر باعث شد تا در برنامه های چهارم و پنجم توسعه؛ صدور پایان کار ساختمان منوط به ارائه بیمه نامه مربوطه گردد. بیمه مرکزی در همین راستا آیین نامه مربوط به ارائه بیمه نامه را برای اجرا به شرکتهای بیمه ابلاغ نمود که شرکتهای بیمه استقبال خوبی از این طرح نکردند.
با تمام تمهیدات انجام شده از سوی بیمه مرکزی در برنامه ششم توسعه این طرح حذف گردیده و هم اکنون دیگر تهیه بیمه نامه تضمین کیفیت ساختمان اجباری نیست.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی خود از مخالفان طرح پوشش بیمه ای تضمین کیفیت ساختمان از سوی شرکتهای ارائه دهنده بیمه بودند. آقای آخوندی معتقدند که انبوه سازان خود باید تضمین کیفیت کالاهای خود را برعهده بگیرند نه شرکتهای ارائه دهنده بیمه؛ به نظر من انبوه سازان می توانند با ایجاد یک صندوق تضمین کیفیت ساختمان این مسئولیت را برعهده بگیرند.
اما معاون وزیر راه و شهرسازی بر خلاف نظر وزیر از لایحه ای که بیمه مرکزی به مجلس در خصوص بیمه کیفیت ساختمان ارائه دادند حمایت کردند و گفتند با اجرا و تصویب این قانون بسیاری از مشکلات ما در بخش تضمین کیفیت ساختمان های مرتفع که از کیفیت مرغوبی برخوردار نیستند مرتفع میگردد.

(1 تیر 1396)