سیستم مدیریت هوشمند ساختمان عامل موثر در ارتقاء کیفی ساختمان ها

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان عامل موثر در ارتقاء کیفی ساختمان ها

سیستم مدیریت هوشمند ساختمان

سیستم مدیریت ساختمان (BMS) با این هدف در یک ساختمان تعبیه می گردد تا کنترل بخش های مختلف ساختمان را برای کاربر میسر نماید و همچنین خروجی های مناسبی از ابعاد مختلف ساختمان را به کاربر نمایش دهد. بخش های قابل کنترل در این سیستم معمولاً شامل: سیستم های روشنایی، تاسیسات مکانیکی و سیستم تهویه مطبوع است که باعث تسهیل امور در سیستم های آتش نشانی، تامین برق اضطراری ساختمان، تنظیم سطح دسترسی و … می گردد.
با نصب این سیستم در یک ساختمان از این پس تمامی اعمالی که ساکنان به صورت غیرارادی و از روی عادت انجام میدادند توسط این سیستم کنترل می گردد که همین امر منجربه صرفه جویی در زمان و هزینه نیروی انسانی شده و کاهش هزینه و مصرف انرژی و همچنین کاهش خطای انسانی و افزایش راندمان کاری را به دنبال خواهد داشت.
بدین منظور تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری خاصی در ساختمان مستقر می گردد که با جمع آوری اطلاعات محیطی و انتقال داده ها به سیستم مرکزی، روند کنترل و مدیریت ساختمان به اجرا در می آید.
با استفاده از این سیستم در ساختمان های هوشمند، کنترل اتومات سیستم سرمایشی و گرمایشی، سیستم روشنایی، دوربین های مداربسته، کنترل دربهای ساختمان و همچنین کنترل وضعیت های اضطراری و سایر کنترل های هوشمند دیگر انجام می گردد که کاهش چشمگیر مصرف انرژی در ساختمان را بهمراه خواهد داشت. سیستم BMS این امکان را برای ساکنین مهیا میکند تا از منابع موجود در ساختمان به نحو موثرتری نسبت به گذشته استفاده نمایند و امنیت و آسایش ساکنین ساختمان به طرز چشمگیری ارتقاء خواهد یافت.

(9 تیر 1396)