تکنولوژی آسانسور دوقلو در یک محور

 

تکنولوژی آسانسور دوقلو در یک محور -1

آسانسور دوقلو

تکنولوژی جدید این امکان را فراهم کرده است تا دو آسانسور در یک محور اجرا شوند.
یک شرکت آلمانی بر این باور است که سیستم جدید “Twin Elevator” یک گام در تکنولوژی است که صنعت آسانسور به آن نیاز دارد و طراحان ساختمان را برای اجرای آن دعوت کرده است. نام “دوقلو” از ایده دو آسانسور مستقل از یکدیگر، در یک محور می آید.
روش کار این آسانسورها به این صورت است که:
مسافران مقصد خود را نه در کابین، بلکه در ترمینال لمسی در سالن انتخاب می کنند. سیستم کنترل تماس موقعیت فعلی مسافر و جهت حرکت آسانسور را در برابر سایر تماس ها بررسی می کند و در عرض چند ثانیه یک مسیر سفر ایده آل را محاسبه کرده و سریع ترین مقصد را به مسافر نشان می دهد. سیستم DSC همچنین می تواند سفرهای خاصی را برای مسافرین اولویت بندی نماید: مانند اولویت انتقال افراد معلول یا دسترسی کدگذاری شده به فضاهای خاص.

تکنولوژی آسانسور دوقلو در یک محور-2

آسانسور دوقلو در یک محور

سیستم Twin دارای چند جنبه منفی نیز می باشد، یکی از آنها این است که گاهی اوقات ممکن است نیاز باشد تا صبر کنید تا آسانسور بالایی با رفتن به طبقات بالاتر، فضا را برای قرارگیری آسانسور پایینی فراهم نماید.
نکته دیگر این واقعیت است که شما به 3 یا 4 طبقه اضافی در بالای بالابر نیاز دارید تا فضای مورد نیاز برای موتورخانه و تجهیزات الکتریکی فراهم گردد. و دلیل حجم زیاد از فضای مورد نیاز در بالای بالابر این واقعیت است که شما برای هر محور دو موتور نیاز دارید (برای هر آسانسور یک عدد) و این موتورها باید در بالای یکدیگر قرار بگیرند تا تنش کمتری داشته باشند.
طبق تحقیقات انجام شده هنوز در ایالات متحده آمریکا یک سیستم آسانسور دوقلو وجود ندارد که مسافران بتوانند از آن استفاده نمایند، به نظر می رسد که آلمانی ها در این زمینه از آنها پیشی بگیرند.

(21 تیر 1396)