اطلاعیه
  1. مدیرکل استاندارد استان تهران تأکید کرد: طبق ضوابط و الزامات مبحث ۲۲ – ۲ – ۶ مقررات ملی ساختمان، مسؤولیت هرگونه حادثه ناشی از عدم عقد قرارداد سرویس و نگهداری بازرسی و دریافت تأییدیه آسانسور در آپارتمان‌ها، به عهده مدیر ساختمان و یا مالک است.
  2. به گزارش خبرگزاری صداوسیما از  روابط عمومی اداره کل استاندارد استان تهران، مسلم بیات در تشریح بند 22-10-2 و 22-2-6 مبحث مقررات ملی ساختمان، گفت: مدیران و مالکان ساختمان‌ها در ارتباط با ایمن‌سازی و اخذ تأییدیه‌های موردنیاز سیستم‌ها و تجهیزات مصوبه، مکلف‌اند با توجه به ماهیت آسانسورها و پله‌های برقی، برای حصول اطمینان از عملکرد مناسب و داشتن ایمنی کافی در دوره بهره‌برداری، با انجام سرویس‌های ماهانه و بازرسی‌های سالانه اقدام کنند؛ لذا مدیران دستگاه‌های اجرایی و مالکین و مدیران مجتمع‌های مسکونی و تجاری، قانونا موظف به ایمن و استانداردسازی آسانسورهای مجموعه‌های متبوع خود هستند.
  3. اگر سرویس و نگهداری مستمر و بازرسی ادواری سالیانه برای آسانسور، انجام نشود و حادثه‌ای همراه با ایجاد جرح براي مسافرین آسانسور، به وقوع بپیوندد، کلیه مسئولیت­های حقوقی و کیفری آن بر عهده مدیر یا مالک ساختمان (و البته شركت آسانسوري که با مدیر ساختمان قرارداد داشته باشد و دارای پروانه معتبر طراحی و مونتاژ از وزارت صنایع باشد) است و با توجه به اطلاع‌رسانی سازمان استاندارد در جراید، دیگر توجیهی برای فرار از مسئولیت در محاکم قضایی وجود ندارد!
  4. لازم به توضیح است مطابق استاندارد ملی آسانسورهاي كششي ١-٦٣٠٣ و دستورالعمل­های جاری، گواهی ایمنی صادره توسط شرکت‌های بازرسی، تنها یک سال اعتبار دارد و آسانسورهای در حال بهره‌برداری، که سرویس و نگهداری مستمر ماهانه دارند، باید به‌صورت سالیانه بازرسی ادواری شوند.
  5. اگر آسانسور فاقد  قرارداد سرویس و نگهداری سالیانه با یک شرکت مجاز ( دارای پروانه طراحی و مونتاژ و عضو سندیکای آسانسور) باشد در این صورت حتی اگر آسانسور دارای بیمه‌نامه باشد شرکت بیمه‌گذار هیچ­گونه خسارتی پرداخت نمی­کند. برای بررسی و مشاهده لیست شرکت­های دارای پروانه مونتاژ و طراحی می­توانید به سایت سندیکای آسانسور ایران به نشانی www.iseei.net   مراجعه نمایید یا با دفتر مرکزی سندیکا واقع در خیابان ستارخان  برق آلستوم  جنب آتش‌نشانی   خیابان نیرو  کوچه ۲   پلاک ۵، به شماره ۴۴۲۷۳۰۴۵ تماس بفرمایید.

  در قانون آمده است که :

تا زمان عقد قرارداد سرویس و نگهداری مناسب با اشخاص ‏حقوقی صاحب صلاحیت (فقط شرکت­های دارای پروانه طراحی و مونتاژ ‏آسانسور از وزارت صنایع) مسئولیت آسانسور با مدیر یا بهره‌بردار ‏ساختمان خواهد بود و در قبال هر حادثه‌ای باید پاسخگو باشد.‏

پیشنهاد می­شود در واگذاری سرویس و نگهداری آسانسور ساختمانتان به شرکت­های مجاز، اعتبار مدارک آنان با مراجعه به سایت وزارت صنایع و سندیکا آسانسور با دقت بررسی شود تا از هرگونه خسارت مالی یا جانی پیشگیری نمایید.

منبع: خبر گذاری صدا و  سیما تاریخ انتشار 29 مرداد 1396

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. قسمتهای مورد نیاز * مشخص شده اند

ارسال نظر