واحد R&D سما آسانبر دانش بنیان
خلاصه
با تأثیرات مداوم مهاجرت شهری، مهندسین، معماران و سازندگان به چالش کشیده میشوند تا شهر ها را متراکم تر و کارآمدتر کنند . در اواخر قرن بیست و یکم، هفتاد درصد جهان در شهرهای مختلف زندگی خواهند کرد. با ایجاد ساختمانهای بلندتر و ارزانتر میتوان این چالش ها را برطرف کرد. با این حال، در حال حاضر تکنولوژی آسانسور مانع ساخت و ساز کارآمد و استفاده از آسمان خراش ها میشود. پیاده سازی سیستم های آسانسور چند جهته بدون سیم بکسل میتواند این چالش ها را با کاهش زمان انتظارهای آسانسور ، بهینه سازی هزینه ها و افزایش بهره وری انرژی حل کند.
آسانسور چند جهتی با سیستمی به نام MULTI ، توسط القایی الکترومغناطیسی طراحی شده اند که موجب تعلیق مغناطیسی میشود که باعث میشود که کابین آسانسور ها به سمت بالا و پایین حرکت کنند. این روش محدودیت های ناشی از سیم بکسل را حذف میکند که محدودیت ارتفاع ساختمان ها و کندی حرکت کابین آسانسور را کاهش میدهد. همچنین اجازه میدهد تا کابینهای آسانسور چندگانه به یک شفت متصل بشوند و در سراسر ساختمان در یک حلقه حرکت کنند. کاربران مدت زمان انتظار کوتاهتری را تجربه میکنند و صاحبان میتوانند فضای در دسترس خود را به حداکثر برسانند. این سیستم همچنین میتواند قبض برق ساختمان را تا 60٪ کاهش دهد.
در این مقاله قصد داریم تجزیه و تحلیل کنیم که چگونه MULTI آسانسورها با سیستمهای آسانسورهای سنتی مقایسه میشوند و چگونه میتوان آنها را برای تولید و استفاده آسمان خراش ارزانتر، کارآمدتر و راحتتر اجرا کرد.
مسائل جاری در زندگی شهری
اقامت دائم در حال افزایش جمعیت شهری
آسانسور سنتی انواع مختلف ناکارایی را برای کاربران ساختمان ها، صاحبان ساختمان ها و طراحان ساختمان ایجاد میکند. این ناکارآمدی های نامناسب نیز هدر رفت زمان و هزینه های زیاد هستند که منجر به ساختمان هایی میشود که کاربران را ناراحت و طراحان و صاحبان ساختمان را محدود میکنند. در یک مطالعه انجام شده توسط IBM در سال 2010، زمان تجمعی که کارکنان اداری در طول 12 ماه گذشته منتظر آسانسورها بودند 92 سال طول کشید که در شانزده منطقه شهری در ایالات متحده بود.
کیت اچر، استاد توسعه شهری در دانشگاه کلمبیا، بر این باور است که زمان انتظار آسانسور در ساختمان های اداری شهر نیویورک از 20 تا 25 ثانیه خوب است، در حالی که آنهایی زمان انتظار آنها بین 30 تا 35 ثانیه هستند، غیرقابل قبول هستند. بیست ثانیه انتظار ممکن است به نظر زیاد نرسد اما در یک ساختمان اداری نوزده طبقه (متوسط تعداد طبقه در شهر نیویورک)، هر ثانیه از دست رفته میتواند در نهایت منجر به یک ترافیک انسانی در راهرو شود. ازدحام در مناطق پر ترافیک باعث ناراحتی کارمندان و اغلب منجر به استرس و نارضایتی در محیط کار میشود. در نتیجه، توصیه میشود سیستمهای آسانسور سریعتر و کارآمدتر برای کاهش این مشکلات طراحی شوند.
همانطور که ساختمانها بالاتر میروند، آسانسورها باید به تعداد طبقات بیشتر و تعداد زیادی از مردم سرویس ارائه دهند. در بیشتر آسمان خراشها، این به این معنی است که تعداد زیادی از شفت ها و کابین های آسانسور در ساختمان مورد نیاز است. با این حال، نصب و راه اندازی آسانسورها تأثیرات برجسته ای در سودآوری و قابلیت استفاده از آسمان خراش ها دارد. اچر ادعا میکند که هر در ورودی اضافی از آسانسور ، سطح زمین موجود برای اجاره یا فروش را کاهش میدهد و بنابراین پتانسیل درآمد برای ساختمان را کاهش میدهد. همانطور که تعداد آسانسورها در یک ساختمان افزایش مییابد، فضای هر طبقهای که از طریق شفت آسانسور اشغال میشود به سرعت افزایش مییابد، در حالیکه فضای موجود برای اجاره کاهش مییابد.
کن یانگ، یک معمار مشهور، دستورالعمل هایی را برای استفاده از فضای مناسب در آسمان خراش ها ارائه میدهد. او ادعا میکند که بازده فضایی نباید کمتر از 75٪ باشد، در حالی که 80٪ تا 85٪ مناسب است. بازده فضایی به صورت نسبت NFA به GFA تعریف میشود. NFA، که به طور رسمی به عنوان منطقه خالص شناخته میشود، منطقه واقعی اشغالی است که شامل مناطق جانبی مانند راهروها، راه پله ها، اتاق های توالت، اتاق های مکانیکی و کمد نیست. GFA، که به عنوان ناحیه ناخالص شناخته میشود، سطح زمین محیط داخلی دیوارهای بیرونی ساختمان مورد نظر است. بدون محاسبه برای راهروها، راه پلهها، کمد، ضخامت دیوارههای داخلی، ستونها و سایر ویژگیها. یک تصویر بصری از چگونگی تقسیم شدن طبقه به مناطق مختلف در شکل 1 دیده میشود. در این شکل، GFA در ابتدا بین NFA و یک منطقه ساختاری تقسیم میشود. این ناحیه ساختاری جایی است که فضای مورد استفاده در شفت آسانسور طبقه بندی شده است. در نهایت، افزایش تعداد آسانسورها منجر به کاهش NFA میشود که منجر به کاهش کلی بازده فضایی میشود. از آنجا که آسمان خراشها برای کسب درآمد ساخته شدهاند، بازده فضایی بالاتر برای به حداکثر رساندن فضای اجارهای و ایجاد یک آسمان خراش سودآور نیاز است. مهندسین عمران و معماران باید تلاش کنند تا سیستمهای آسانسور را توسعه دهند که حداکثر استفاده از فضای قابل استفاده را افزایش دهند در حالی که همزمان تلاش میکنند تا تعداد قابل قبولی از آسانسورها را برای کاربران ساختمان فراهم سازند.
شکل 1: این یک نمودار است که فضای کلی بر روی یک طبقه از یک ساختمان را به دسته های مختلف تقسیم میکند، مانند منطقه قابل استفاده، منطقه ساختاری و مکانه ای مکانیکی.
آسانسورهابه عنوان محدودیت اندازه آسمان خراش ها
آسانسورهای سنتی یکی از عواملی هستند که محدودیتهای اندازه را در آسمان خراشها قرار میدهند. در حالی که آنها تنها عامل نیستند و عناصر طراحی مانند قدرت خاک و مصالح ساختمانی اثر مهمی در حد ارتفاع دارند ، آسانسورها یک جزء مهم برای تصمیمگیری در مورد ارتفاع یک ساختمان هستند. آسانسورهای سنتی با استفاده از سیم بکسل ، ماشینهای مبتنی بر کشش هستند که به صورت عمودی حرکت میکنند تا مردم و محموله را از طبقه ای به طبقه دیگر انتقال دهند. کابین آسانسور توسط یک کابل فولادی که به یک قرقره وصل شده است و توسط یک وزنه تعادل پشتیبانی می شود، به حالت تعلیق درآمده است.
تمام اشیاء تا حدی ارتعاشی هستند، اما ماهیت این طراحی و تنش در این طناب باعث میشود آسانسورها به سرعت فرکانس تشدید خود آسیب پذیر شوند. ارتعاش خودش چیز بدی نیست. این مسئله زمانی اتفاق میافتد که اشیاء به فرکانس طبیعی یا تشدید میرسند، زیرا دامنه ارتعاش بسیار بیشتر است. فرکانس طبیعی طناب به طول وابسته است، اما طول کابل به طور مداوم در حال تغییر است. این باعث میشود که کنترل اینکه آیا طناب به فرکانس طبیعی خود برسد یا خیر، سخت شود. علاوه بر این، طنابهای آسانسور دارای ویژگیهای تعدیل بسیار کم میباشد. خواص تعدیل دامنه موج را با زمان کاهش میدهد. بدون تعدیل، امواج به طور نامحدود نوسان میکنند. هیچ راه شناخته شدهای برای افزایش تعدیل وجود ندارد زیرا طول طناب متغیر است. به طور کلی، خطر تشدید و عدم تعدیل باعث میشود بوسیله ارتعاش آسانسور آسیب پذیر شود.
نوسان طناب، این پدیده زمانی اتفاق میافتد که کابل آسانسور به فرکانس طبیعی خود برسد، کابل آسانسور را به سرعت به ارتعاش درمیآورد و موجب حرکات غیر معمول آسانسور و خسارات درون شفت آسانسور میشود. با این حال، نوسان طناب در بسیاری از مردم در زندگی روزمره به دلیل قانون 3 نیوتن تأثیر نمیگذارد. این به این معنی است که چیزی نیاز به تنظیم طناب در حرکت دارد. موج در طناب آسانسور در ساختمان های بلند میتواند بوسیله باد سنگین یا حرکت لرزهای ایجاد شود. موضوع باد زیاد مهم نمیباشد چرا که اثرات آن کمتر و قابل پیش بینیتر است. زمین لرزه ها به علت آسیب زیاد در آسانسورهای مکانیکی ثبت میشوند. آسیب معمولی ناشی از نوسان طناب در شفتهای آسانسور شامل مسدود کردن کابلهای آسانسور، تغییر شکل ریل ها و خارج شدن از ریل است. در سال 2011، پس از زلزله های Chuetsu در ژاپن برای ارزیابی خسارت ها، بررسی هایی انجام شد و مشخص شد که حدود 24 درصد از آسیب ها به علت برخورد طناب با ماشین آلات یا گیر کردن آسانسور بوده است. این مهم است زیرا نشان میدهد که کابل ها در آسانسورها میتوانند در صورتی که آسانسور در ساختمان هایی که در مناطق لرزهای نصب میشوند، پیامدهای مخربی داشته باشد.
از آنجایی که راه حل مناسب کمی برای این مشکل وجود دارد، مهندسان دریافتهاند که بهترین راه برای حل این مشکل آن است که آن را به طور کامل از بین ببرند. به جای افزایش تعدیل و ساخت طناب طولانی، مهندسان از سیستم هایی مانند لابی های آسمان استفاده میکنند تا محدودیتهای طول طناب را برای امکان تشدید کاهش دهند. با این حال، یک راه حل که طناب را کاملاً حذف کند، در نهایت میتواند یک روش بهتر و ارزانتر برای رفع مشکل تشدید باشد.
سیستمهای حمل و نقل آسانسورهای فعلی
منطقه بندی
در آسمان خراشهای فعلی، معماران و مهندسین سیستمهای حمل و نقل آسانسور را با استفاده از لابیهای آسمان و منطقه بندی ایجاد کردهاند. با منطقه بندی، هر آسانسور در هر طبقهای نباید متوقف شود. همانطور که در شکل 2 دیده میشود، هر آسانسور یک طیف معینی از طبقهها را سرویس میدهد. این بدان معنی است که مسافران به جای اینکه در یک آسانسور در محدوده وسیعی از طبقات قرار گیرند، به داخل بانک آسانسور مورد نظر خود قرار میگیرند. به عنوان مثال، در شکل 2، آسانسور شماره 3 منطقه 3 است، به این معنی که مسئول حمل و نقل در منطقه 3 (طبقه 10-15) و از طبقه همکف تا منطقه 3 است. این تعداد توقفهایی که آسانسور باید در هر صعود و فرود انجام دهد را به طور قابل توجهی کاهش میدهد. متأسفانه، آسانسورهای منطقهای در ساختمانهای بزرگ با شصت طبقه و مقدار اشغال بالا، کارایی خود را از دست میدهند. این به این دلیل است که به علت افزایش ارتفاع، تعداد ناحیههای لازم برای حفظ بهرهوری افزایش مییابد و نیاز به آسانسورهای بیشتری است. علاوه بر این، تعداد ساکنان در یک ساختمان با افزایش ارتفاع افزایش مییابد، به این معنی که برای هر طبقه آسانسور بیشتری مورد نیاز میباشد تا به جمعیت بیشتری بتواند سرویس بدهد.
شکل 2: این نمودار نشان میدهد که چگونه منطقهبندی در ساختمان کار میکند. هر آسانسور یک منطقه برای مسئولیت اختصاص داده شده است. هر منطقه از چند طبقه تشکیل شده است. در این شکل، هر منطقه 5 طبقه است.
لابی آسمان، از سوی دیگر، با ایجاد شفتهای آسانسور جداگانه در نقاط مختلف در سراسر ساختمان، فاصله مسیر آسانسور را از بین میبرد. این طول کابلهای آسانسور را کاهش میدهد، به طوری که باعث کاهش مشکلات ایمنی مرتبط با کابل و فرکانس تشدید میشود. یکی دیگر از مزایای لابی آسمان، بهینهسازی هسته است، زیرا تمام آسانسورها نباید به سطح ورودی سرویس دهند. انباشته شدن آسانسورها در آسمان را میتوان در شکل 3 دید. اگر چه بهینهسازی فضایی یکی از ویژگیهای مهم آسانسورها است، به ویژه در مورد هزینه، به ناراحتیهایی که لابی آسمان به کاربران ساختمان اضافه میکنند باید اذعان داشت. شکل 3 به وضوح نشان میدهد که کاربرانی که مایل به سفر به بالای ساختمان هستند از حمل و نقل سریع و آسان توسط یک سیستم اجباری بین دو سیستم آسانسور جلوگیری میشود. در نتیجه، حمل و نقل پیوسته در سیستم آسانسور لابی آسمان، ناکارآمد است.
خلاصهای از سیستم آسانسور چند جهتی ( MULTI )
بیش از 150 سال است که آسانسور تبدیل به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزمره شده است. از کارکنان اداری تا ساکنان آپارتمان، بسیاری از مردم به آسانسور کارآمد نیاز دارند تا به راحتی آنها را حمل کنند. با این حال، تقاضای آسانسورها از ابتدای ترابری تجاری به شدت تغییر کرده است. علاوه بر این، به طور فزاینده ساخت آسمان خراشها با ارتفاع زیاد، وابسته به آسانسور است. این کاملاً غیر عملی است که انتظار داشته باشید کسی هر روز برای رفتن به مقصد خود صدها پله را بالا برود. با وجود این تغییرات، آسانسور در 160 سال گذشته خیلی تغییر نکرده است. برای اطمینان از حمل و نقل قابل حمل عمودی در آینده، نوآوریهای عمده در طراحی آسانسور حیاتی است.
شکل 3: این نمودار نشان میدهد که چگونه لابی آسمان در یک ساختمان کار میکند.
MULTI به عنوان “آسانسور ویلی وونکا” (آسانسور چند جهتی) شناخته شده است و تکنولوژی جدید آسانسور است که از آسانسور های سنتی به طور قابل توجهی متفاوت است. MULTI موتورهای خطی را جایگزین طناب میکند تا یک سیستم آسانسور قابل حمل موفق ایجاد شود. در سال 2014 ThyssenKrupp، یک شرکت صنعتی آلمانی که به خاطر تکنولوژیهای نوآورانه خود مانند AGILE، TWIN و MRL شناخته شده است، برنامههای خود را برای ایجاد یک تکنولوژی آسانسور بدون سیم بکسل اعلام کرد (آسانسور چند جهتی).
همانطور که در شکل 4 دیده میشود، MULTI از سیستمهای آسانسور سنتی منحصر به فرد است که شامل آسانسورهای متعدد بدون سیم بکسل است که از طریق یک شفت در همه جهات چرخش میکنند. از آنجا که این کابینهای آسانسور جدید فاقد سیم بکسل هستند و دارای موتورهای خطی و سیستم تعلیق مغناطیسی هستند، میتوانند به بالا و پایین و چپ و راست حرکت کنند. این به شفت آسانسور اجازه میدهد تا از شفت عمودی متداول جدا شود و به مسیرهای چند جهته گسترش یابد.
شکل 4: این تصویر یک تفسیر کامپیوتری آسانسور چند جهتی از ترتیب سیستم MULTI در یک ساختمان بلند است.
سیستم آسانسور چند جهتی یا MULTI چگونه کار میکند ؟!!
آسانسور بدون سیم بکسل با تکنولوژی مغناطیس و موتور خطی کار میکند. قطاری که با سرعت بالا حرکت میکند از تعلیق مغناطیسی برای حرکت در مسیر استفاده میکند که اصطکاک را از بین میبرد و موتورهای خطی را برای تحریک وسیله نقلیه به کار میگیرد. تعلیق مغناطیسی ناشی از تکنولوژی موتور خطی و الکترومغناطیس است.
اعمال مکانیزمهای حرکت پشت آسانسور به معنی تبدیل آن به بخشهای کناری آن است. این شامل ترکیبی از دستگاههای تعلیق و حرکتی است زیرا آنها همان کار را انجام میدهند. یک جزء بزرگ از آسانسور MULTI این واقعیت است که این آسانسور به یک مسیر عمودی محدود نمیشود. سیستم تغییر اتصال در مسیرهای شفت آسانسور در عمل مغناطیس را مختل نمیکند. الکترومغناطیس، القای خطی و همپوشانی سه مؤلفه اصلی MULTI هستند که اجازه میدهند تا آسانسور بدون سیم بکسل عمل کند و در چند جهت با چندین کابین آسانسور در هر شفت حرکت کنند.
الکترومغناطیس
آهنرباها دارای خواصی هستند که میتوانند انواع مختلفی از مواد را قادر به تولید نیروی کنند و این نیرو را میتوان برای انجام کار بکار برد. این کار را میتوان در نیروی محرکه آسانسور بدون سیم بکسل استفاده کرد.
این شامل فعال کردن فرو مغناطیسها است. فرو مغناطیسها فلزاتی هستند که خودشان خواص مغناطیسی ندارند. با توجه به ساختار اتمی آنها، الکترونها در فلزات میتوانند به راحتی با میدان مغناطیسی خارجی هماهنگ شوند. این پدیده منجر به یک میدان مغناطیسی القا شده در فرو مغناطیس میشود که آن مانند یک مغناطیس دائمی عمل کند. الکترومغناطیس هنگامی ایجاد میشود که جریان جاری در یک فرو مغناطیسی وارد شود. افزودن یک جریان الکتریکی به یک فرو مغناطیس راه دیگری برای تراز کردن الکترونها است و بنابراین یک میدان مغناطیسی ایجاد میکند. این است که چگونه الکترومغناطیس ها نیروی مغناطیسی خود را به دست میآورند: یک جریان الکتریکی به فرو مغناطیس فرستاده میشود. الکترومغناطیس دارای مزایای بیش از آهنرباهای دائمی استاندارد است زیرا قدرت به قدرت جریان بستگی دارد، بنابراین جاذبه توانایی روشن و خاموش شدن را در صورت نیاز دارد. الکترومغناطیس یک برهمکنش است که اجازه میدهد تا تعلیق مغناطیسی امکانپذیر باشد. به طور خلاصه، القاء میتواند با وارد کردن یک میدان مغناطیسی خارجی یا یک جریان الکتریکی رخ دهد. هر دو به نوعی از کار نیاز دارند، اما اضافه کردن یک میدان شامل تبدیل انرژی مکانیکی میشود، در حالیکه جریان جاری، از الکتریسیته به عنوان شکل انرژی استفاده میکند. این مفهوم در مقیاس بزرگتر از آسانسورها کاربرد دارد. دو روش ایجاد نیروی با استفاده از الکترومغناطیس را میتوان با استفاده از مفهوم ابررساناها، ترکیب کرد. ابررساناها با دادن میدان مغناطیسی بسیار قوی به آنها تولید م شوند. برای انجام این کار، فرو مغناطیسها بسیار خنک میشوند تا مقاومت الکتریکی خود را از دست میدهند. با مقاومت کم و ولتاژ ثابت از منبع برق، نسبت جریان افزایش مییابد.
برای درک این پدیده با استفاده از قوانین مغناطیس در شکل 5، واضح است که مقاومت تأثیر زیادی روی نیروی میگذارد. همانطور که توسط قانون اهم ثابت شده است، در ولتاژ ثابت، مقاومت به طور معکوس متناسب با جریان است. جایگزین قانون اهم، قانون Biot-Savart و معادله نیروی لورنس برای دیدن این است که جریان به طور مستقیم متناسب با میدان مغناطیسی و نیرو میباشد. به عنوان مثال، اگر مقاومت در یک فرو مغناطیسی 100 برابر کوچکتر شود، نیروی مغناطیسی و میدان مغناطیسی 100 برابر بیشتر از قبل از تغییر مقاومت، افزایش مییابد. این نیروی خارجی چیزی است که باعث میشود تا تعلیق مغناطیسی امکانپذیر باشد.
شکل 5: قوانین فیزیکی پرکاربرد در الکترومغناطیس
در زمینه آسانسور، این بدان معنی است که از آنجایی که مهندسان از آهنربا های ابررسانا به جای یک الکترومغناطیس استاندارد برای کنترل کابین آسانسور استفاده میکنند، میتوانند با استفاده از نیروی بیشتر ، کابین آسانسور را کنترل کنند (آسانسور چند جهتی با کنترل دستی یا از راه دور). رجوع کنید به شکل 5، قانون دوم نیوتن نشان میدهد که افزایش نیرو اجازه میدهد تا کابین آسانسور جرم بیشتری را با همان سرعت شتاب و همچنین مقاومت در برابر شتاب گرانشی ثابت نیز تحمل کند. این جایی است که نقش ظرفیت حمل و نقل و مواد آسانسور مهم میشود. اگر نیروی ابررسانا به اندازه کافی قدرتمند باشد، میتواند افراد بیشتری را به عنوان وزن واقعی آسانسور، پشتیبانی کند. ThyssenKrupp گزارش کرده است که آسانسور MUTLI میتواند تا ظرفیت هشت نفر در یک کابین آسانسور را تحمل کند.
موتور خطی برای آسانسور چند جهتی
موتورهای خطی برای حرکت دادن کابین آسانسور از طریق شفت آسانسور بدون سیم بکسل استفاده میشود. مهندسانی که MULTI را ایجاد کردهاند به طور مستقیم نشان نمیدهند که کدام نوع موتور خطی مورد استفاده قرار میگیرند. با تحقیق، تنها دو موتور خطی معتبر هستند، یک موتور خطی همزمان یا یک موتور خطی القایی. MULTI ثبت اختراع شده است که موتور خطی آنها از آهن برای آهنربای دائمی استفاده نمیکند و موتورهای همزمان نیاز به آهنرباهای دائمی دارند و آهن نرم را ترجیح میدهند. از این دادهها میتوان نتیجه گرفت که MULTI از موتور خطی القایی استفاده میکند.
القای الکترومغناطیسی، همانطور که قبلاً توضیح داده شد، برای ایجاد موتور AC استفاده میشود. موتورهای AC از مفاهیم مشابه به موتور خطی القایی استفاده میکنند. انرژی الکتریکی از طریق موتور AC به انرژی مکانیکی تبدیل میشود و انرژی مکانیکی، مکانیزم چرخش را ایجاد میکند. نوع انرژی مکانیکی مورد نیاز برای موتور القایی خطی متفاوت است، اما اصول پایه مشابه هستند. به سادگی توضیح داده شده است، موتور خطی القایی موتورهای AC تبدیل شده از شکل چرخشی خود به هدایت انرژی به صورت خطی هستند. از آنجایی که انرژی به هندسه چرخش محدود نمیشود، موتور میتواند بر تعلیق اثر کند.
تکنولوژی که MULTI استفاده میکند با تکنولوژی در قطارهایmaglev قابل مقایسه است. تمرکز اولیه موتور بر روی آسانسور این است که مسیر را به طوری دنبال کند که بتواند به صورت عمودی بالا برود. این ترکیب مکانیزم نیروی محرکه و تعلیق است.
نیروی محرکه نیروی کشش پیوسته در آسانسور نیست. برای حرکت کابین نیاز به ترکیبی از نیروهای مثبت برای هل دادن قطار به جلو و نیروهای منفی برای کشیدن قطار به جلو است. همانطور که در شکل 6 نشان داده شده است، این جاذبههای مثبت و منفی جایگزین میشوند. آهنرباها دارای قطب شمال و جنوب میباشند. قطبهای ناهمنام یکدیگر را جذب و قطبهای همنام یکدیگر را دفع میکنند. شکل 6 تکنولوژی مورد استفاده برای ساخت قطارهای مغناطیسی را نشان میدهد که همین مفاهیم را میتوان در آسانسورها اعمال کرد.
موتورهای خطی در ایجاد تعلیق مغناطیسی در آسانسورهای بدون سیم بکسل MULTI مؤثر هستند. شکل 7 نشان میدهد که موتورهای موجود در دستگاه واقعی درون شفت، بین دیوار و کابین قرار دارند. از آنجا که ابررسانا مورد نیاز است تا تعلیق مغناطیسی به همان اندازه قوی باشد، در آن فضا بسیار سرد است. شکل 7 یک نمای بالا از شفت آسانسور MULTI است.
شکل 6: این تصویر توضیح میدهد که قطبهای متناوب در قطارهای مغناطیسی باعث حرکت مستقیم میشوند.
شکل 7: این یک نمای بالا از شفت آسانسور است.
متصل کردن
سخت افزار و نرمافزار مورد نیاز برای اجازه حرکت دادن به چندین کابین در جهتهای مختلف در شفت آسانسور پیچیده است. الگوریتم مورد نیاز برای این کابینها برای جلوگیری از برخورد، نیازمند شناختن مسیرهایی است که این کابینها باید انجام دهند تا بتوانند بیشترین افراد ممکن را سریعاً به مقصد خود منتقل کنند. مکانیزم اتصال اجازه میدهد کابینها در مسیر تغییر جهت بدهند و از جنبه ترافیکی از این آسانسورها مراقبت میکند. اتصال به عنوان یک جنبه مهم طراحی است زیرا اجازه میدهد تا آسانسورها از محدوده قائم خارج شوند و در هر جهتی حرکت کنند. برای تصور اتصال، تصور کنید قطارها مسیر را در یک تقاطع بر روی راهآهن تغییر دهند. ریلها چرخش مییابند. این معمولاً با کمک یک چرخ دنده راهآهن است که در شکل 8 نشان داده شده است. قطارها به مرکز میروند و 360 درجه چرخش دارند تا بین آن حرکت کنند. در آسانسورهای MULTI، سیستمی که جهت کابین را تغییر میدهد، قابل مقایسه با یک چرخ دنده ریلی است که در کنار آن قرار گرفته است. با توجه به شکل 9، میتوان تأیید کرد که سیستمها در MULTI خیلی شبیه هستند. در هر دو طرف کابین آسانسور مکانیزمهایی برای هدایت کابین وجود دارد و هنگامی که آنها در یک تقاطع وارد میشوند، جایی که میتوانند چرخش کنند، اجزای خارجی چرخش میکنند تا بتوانند در مسیر جدید حرکت کنند. کابین عمود باقی میماند درست همانطور که از طریق تغییر مسیر میرود. این مکانیزم اجازه میدهد تا سفرهای طولانی مدت عمودی با خارج شدن از یک بعد، گزینهای برای حرکت به صورت افقی را فراهم کند.
شکل 8: این تصویر توضیحی است که توسط ThyssenKrupp ارائه شده است تا نشان دهد که چگونه سیستمهای اتصال چرخشی کار میکنند.
مزایا برای صاحبان ساختمان
ویژگیهای فضایی MULTI باعث میشود صاحبان ساختمان هزاران دلار کمتر هزینه کنند. به عنوان مثال، آسانسورهای MULTI شفتهای کوچکتری نسبت به آسانسورهای سنتی دارند و میتوانند میزان فضای قابل استفاده در ساختمان را تا 25٪ افزایش دهند. این مهم است، زیرا آسانسورها و پله برقیهای فعلی میتواند تا 40 درصد از فضای هر طبقه ساختمان، بسته به ارتفاع ساختمان، را اشغال کند. از آنجا که هدف از ساخت آسمان خراشها تولید درآمد از طریق اجارهها و کرایهها است، هر فوت مربع فضای قابل استفاده برای افزایش سودآوری مهم است.
در آسمان خراشها بخش بزرگی از پشتیبانی ساختاری درون هسته از شفت آسانسور میآید. این به این دلیل است که آنها با فولاد تقویت میشوند تا پشتیبانی از ساختمان را اضافه کنند زیرا این یک موقعیت مناسب در ساختار است. نگرانی در مورد امکان برداشتن شفت آسانسور عمودی پیوسته است.
مزیت فروش MULTI این است که کاربران محدود به سوار شدن در مسیر ساختمانهای بلند نیستند. این مسئله را میتوان با رفع اختیارات کاربران به سمت بالای ساختمان با نگه داشتن شفت پیوسته و اضافه کردن گزینههای افقی در کنار آن حل کرد. اگر این طور نیست، مهندسان میتوانند هسته آسمان خراشها را از آسانسور مستقل کنند.
علاوه بر این، محققان ThyssenKrupp دریافتند کهMULTI نسبت به سیستمهای آسانسور معمولی نیاز به شدت پایینتر از حد مجاز (کاهش 60 درصدی) را دارد. این مهم است زیرا آسانسورها 3 تا 8 درصد مصرف برق در ساختمانها را تشکیل میدهند. درنهایت آسانسورهای MULTI صرفهجویی مالی بسیاری برای صاحبان ساختمانها ایجاد مینماید.
مزایا برای کاربران ساختمان
مزیت اصلی MULTI برای کاربران ساختمان، کاهش زمان انتظار برای آسانسور است. همانطور که در شکل 10 نشان داده شده است، زمان رسیدن یک کابین آسانسور دو طبقه به طبقه هدفش به دلیل افزایش ارتفاع ساختمان به طور قابل توجهی افزایش مییابد. با این حال، زمان رسیدن آسانسور MULTI به هدف ثابت است و همیشه کمتر از آسانسور دو طبقه است. این به این دلیل است که زمان انتظار آسانسورهای MULTI برای حرکت به طبقه هدف خود، به ارتفاع ساختمان بستگی ندارد، بلکه به سرعت، تعداد توقفها، تعداد دربها و بالاترین طبقه برگشت بستگی دارد. هر آسانسور MULTI در هر صعود و فرود یک مقدار ثابت توقف میکند، بنابراین هیچ راهی برای تغییر زمان لازم برای رسیدن به هر مقصد وجود ندارد.
شکل 9: این نمودار برای توضیح چگونگی ایجاد چرخش در سیستم های راهآهن میباشد.
شکل 10: این تصویر مقدار زمان لازم را قبل از اینکه آسانسور به طبقه اختصاص داده شده در ارتفاعهای مختلف ساختمان برسد را نشان میدهد.
برنامههای در حال اجرا و آینده
در سال 2015، اولین مدل کامل MULTI در مقیاس 1: 3 به طور عمومی در مرکز نوآوری در خیخون، اسپانیا رونمایی شد. این مدل MULTI، همانطور که در شکل 11 دیده میشود، به عموم مردم نشان داد که آسانسور بدون سیم بکسل امکانپذیر است و پایهای برای نمونههای بزرگتر و پیچیدهتر که در Rotweil آلمان توسعه داده میشود، گردید.
شکل 11: این تصویر شفت دو در ده متر و چهار کابین را نشان میدهد که یک سیستم MULTI در یک حلقه حرکت میکنند.
در سال 2017، ThyssenKrupp به طور عمومی مرکز تحقيقات بالينی خود را در Rotweil آلمان افتتاح کرد. درون برج سیستم MULTI در سه شفت برج دوازده طبقهای نصب شده است. برج آزمایشی که در شکل 12 دیده میشود، به عنوان Aufzug Testturm شناخته میشود و در حال حاضر بزرگترین مرکز نوآوری فنآوری آسانسور در آلمان است. از آنجا که Aufzug Testturm دارای بالاترین پلت فرم مشاهده عمومی در آلمان در ارتفاع 232 متر است، نمونه اولیه اولین فرصت برای شهروندان برای برقراری ارتباط با MULTI است.
شکل 12: اینجا جایی است که بسیاری از آزمایشات برای سیستم آسانسور چند جهتی یا MULTIصورت میپذیرد.
اولین مشتری برای نصب آسانسور چند جهتی ( MULTI ) نیز OVG Real Estate بود، که میخواهد MULTI ( آسانسور چند جهتی ) را با نام تجاری جدید خود و سازگار با محیط زیست، در بخش شرقی برج در برلین اجرا کند. این پروژه هنوز به تاریخ تکمیل نرسیده است، اما آینده MULTI (آسانسور چند جهتی ) بستگی به توانایی ThyssenKrupp برای موفقیت آن در ساخت واقعی دارد.
ThyssenKrupp همچنین تلاشهای زیادی برای وارد کردن MULTI در بخش حمل و نقل عمومی در آینده دارد. این شرکت امیدوار است که بتواند از MULTI برای ادغام آسمان خراشها با ایستگاههای متروی زیرزمینی برای ورود و خروج از ایستگاه و نیز انتقال افقی در آن استفاده شود. این کار کارآمدتر است زیرا افزایش جمعیت باعث ایجاد نیازهای شدید در ایستگاهها میشود.
چالشها و مسائل
هزینه
در حال حاضر هیچ اطلاعات عمومی در مورد هزینه سیستم آسانسور MULTI منتشر نشده است. نظریه پردازان حدس میزنند کهMULTI به قیمت پنج برابر بیشتر از یک سیستم آسانسور استاندارد هزینه میبرد. با وجود برآورد قیمتها، توانایی MULTI به شدت بهبود بهرهوری فضای سبز و کاهش مصرف انرژی میتواند مزایای مالی بلند مدت را در ساختمانهای بلندتر از سیصد فوت داشته باشد که در آن هزینههای آسانسور در آسمان بالا خواهد بود. با در نظر گرفتن قیمتها، مهندسان و معماران ممکن است به دلیل بهرهوری دراز مدت برای مقرون به صرفه بودن سیستم آسانسور MULTI، آسانسورهای ارزان قیمت و سنتی را نصب کنند. ThyssenKrupp ممکن است مجبور به توسعه برنامههایی برای کاهش هزینههای MULTI برای تبدیل شدن به آسانسور آینده باشد.
یکپارچه سازی
ThyssenKrupp نیاز به طراحی یک برنامه کارآمد، راحت و مقرون به صرفه برای نصب MULTI در ساختمانهای مرتفع است.
صلاحیت قضایی
ریک سایح، معاون رئیس شرکت مشاوره آسانسورVan Deusen & Associates ، در خصوص تنظیم مقررات MULTI، مخصوصاً زمانی که در بخش حمل و نقل عمومی اعمال میشود، ابراز نگرانی کرده است. از آنجا که MULTI به عنوان بیش از یک آسانسور تنها در بخش حمل و نقل عمومی عمل میکند، نقش واقعی آن بین آسانسور و گسترش عمودی سیستم حمل و نقل، محو میشود. علاوه بر این، او نگران است که ساخت کدهای ایمنی جدید توسط یک فنآوری که خیلی متفاوت از آسانسور سنتی باشد مشکلاتی را برای ادغام MULTI به صنعت حمل و نقل ایجاد خواهد کرد.
افکار نهایی
برای تنظیم جمعیت شهری رو به رشد، آسمان خراشها باید به گونهای پایدار، اقتصادی و کاربر پسند ساخته شوند. یک عامل مهم در ساخت آسمان خراشهای پایدار و کاربر پسند آسانسور است. اگر چه آسانسورها یک عنصر مهم طراحی، استفاده و دسترسی به آسمان خراشها هستند اما طراحی آنها در بیش از 160 سال به طور قابل توجهی تغییر نکرده است. آنها مقدار قابل توجهی از انرژی ساختمان را مصرف میکنند و نمیتوانند به طور مداوم در ساختمانهایی با ارتفاع مشخص به مسائل ایمنی مورد استفاده قرار گیرند. این منجر به ایجاد ساز و کارهای جایگزین آسانسور مانند لابیهای آسمان و منطقه بندی شده است.
ThyssenKrupp در تلاش برای کاهش موضوع تداوم آسانسور ها در آسمان خراشها،آسانسور چند جهتی (MULTI) ، یک آسانسور بدون سیم بکسل را ایجاد کرد. آسانسور چند جهتی (MULTI) با استفاده از تعلیق مغناطیسی به جای سیم بکسل برای حرکت آسانسور در یک حلقه شبیه به یک قطار استفاده میکند. پیادهسازی MULTI در یک آسمان خراش دارای مزایای بیشتری نسبت به آسانسورهای سنتی مانند مصرف انرژی پایین و افزایش بهرهوری از طریق شفت آسانسورهای کوچکتر است. اختراع آسانسور آسانسور چند جهتی (MULTI) برای حوزه مهندسی عمران مهم است زیرا راه حل جایگزین برای مسائل جاری در طراحی سازههای عمودی است.
منابع:
[1] Rachel Dancer, Julia Jones. “THE USE OF ROPE-FREE MULTIDIRECTIONAL ELEVATORS IN SKYSCRAPERS”. University of Pittsburgh Swanson School of Engineering Submission Date 03.31.2018
گردآورنده: کارشناس ارشد فیزیک هسته ای مهندس کامران کشیری