واحد R&D سما آسانبر دانش بنیان
مقدمه
MULTI یک سیستم حمل و نقل کاملاً جدید و ابتکاری از شرکت آسانسور thyssenkrupp را نشان میدهد. آسانسور بدون سیم بکسل میتواند در یک ساختمان نه تنها به صورت عمودی، بلکه به صورت افقی حرکت کند و یک سیستم انقلابی برای ساختمانهای بلند میباشد. MULTI در مقایسه با دستگاههای آسانسور مرسوم و مدرن، دارای مزایای اصلی میباشد (شکل 1 را ببینید).
شکل 1: مقایسه تکنولوژیهای آسانسور
MULTI ظرفیت حمل و نقل را به طور قابل توجهی با زمان انتظار کمتری، افزایش میدهد. در یک سال، کارکنان اداره شهر نیویورک در مجموع 16.6 سال منتظر ماندند تا آسانسور برسد در حالی که تنها 5.9 سال در آسانسور سفر کردند. بهترین راه برای صرفهجویی در زمان با ارزش مردم یافتن راه حلهایی است که زمان انتظار را کاهش میدهند و نه فقط افزایش آسانسور. با چند کابین آسانسور در سیستمMULTI در تنها یک شفت، مسافران هیچ وقت بیشتر از 15 تا 30 ثانیه برای آسانسور صبر نمیکنند.
جرم به شدت کاهش یافته است
پیشرفت در طراحی سبک وزن، ازجمله کامپوزیتهای جدید سبک وزن کربن، برای کاهش وزن کابین و درب تا 50٪ کمتر میشوند. با حذف طنابها و وزنههای تعادل آسانسورهای معمولی، جرمی که در طول سفر آسانسور حرکت میکند، کاهش مییابد.
فضای بسیار کوچکتر
با یک کابین آسانسور در هر شافت، آسانسورهای سنتی فضای بیشتری در ساختمانها را اشغال میکنند. MULTI چندین کابین را به شفت کمتری یکی میکند. این باعث میشود که اشغال فضا 50٪ کاهش یابد و در عین حال نیروی مسافربری نیز افزایش یابد. MULTI همچنین میتواند به کاهش کلی ابعاد ساختمان، سطح خارجی و مصرف انرژی کل، کمک کند.
هیچ محدودیتی در ساختن ارتفاع و طراحی شکل وجود ندارد
با استفاده از سیستم بدون سیم بکسل MULTI، معماران و توسعه دهندگان در طرحهای خود با توجه به نگرانیها در مورد ارتفاع شفت آسانسور و هماهنگی عمودی، محدود نمیشوند. MULTI درب را برای امکانات طراحی در تمام جهات باز میکند.
نمایش سیستم در برج تست ROTTWEIL
برج جدید تست آسانسور با ارتفاع 246 متر در ROTTWEIL در جنوب آلمان به ویژه برای تکنولوژی آسانسور فردا پیکربندی شده است: با دوازده شفت درون برج که قطر هر کدام 21 متر است، مهندسان میتوانند آسانسور را در سرعتهای بالا تا 18 متر بر ثانیه آزمایش کنند. سه شفت با ارتفاع 80 متر برای آزمایش سیستم نوآورانهMULTI استفاده میشود.
دو عدد از این شفتها یک حلقه برای حرکت به سمت بالا و پایین کابینهای آسانسور را تشکیل میدهند. سومین گاراژ شفت برای پارکینگ و تعمیر و نگهداری کابینها در نظر گرفته شده است. شکل 2 یک مرور کلی از وسعت تست را ارائه میدهد.
شکل 2: تعریف وسعت MULTI و عکس از برج تست Rottweil
سیستم هدایت
یک مفهوم پایه به عنوان مفهوم راهنمای ریل انتخاب شده است. این مفهوم در شکل 3 نشان داده شده است، جایی که درایو خطی به طور مرکزی در پشت کابین نصب شده است. شاسی شامل یک غلتک (بخش چرخشی) و یک قاب کابین (بخش استاتیک) است. قاب کابین حاوی بار (مسافر) از طریق یک سیستم تعلیق برای جدا کردن بار مصرف از لرزش ناشی از درایو و هدایت غلتک است. غلتک حاوی یوک مغناطیسی (بخش متحرک موتور خطی) است که میتواند در یک پلتفرم چرخشی 90 درجه چرخانده شود.
مبدل
چهار مبدل در تقاطع شفتهای عمودی و افقی قرار دارند. مبدل یک وسیله چرخشی مستقر است که چرخش غلتک را شامل موتور خطی میکند، در حالی که کابین با اتصال به صورت عمودی باقی میماند. در حالت افقی، موتور خطی در حال حاضر کابین را به صورت افقی به مبدل بعدی هدایت میکند، جایی که غلتک در جهت عمودی چرخانده میشود. در این صورت انتقال از یک عمودی به یک شفت افقی و برعکس به دست میآید. این قاعده در شکل 4 نشان داده شده است.
شکل 3: آسانسور MULTI
سیستم نیروی محرکه
سیستم آسانسورMULTI چندین کابین را در امتداد چند شفت در یک ساختمان توزیع میکند. فنآوری درایو خطی برای حرکت کابینها اعمال میشود. سیستم نیروی محرکه با زیرمجموعههای آن در این بخش شرح داده شده است.
موتور خطی
یک مفهوم موتور هماهنگ خطی استاتور طولانی بدون آهن اعمال میشود. قسمت اولیه شامل چندین واحد سیمپیچ در پیکربندی آرایه دوگانه قرار داده شده در کنار شفت است. بخش ثانویه یک اتصال مغناطیس دائمی در کابین است. شکل 5 پیکربندی را نشان میدهد. واحدهای اینورتر فشردهIGBT (کنترل کنندههای موتور) در طول شفتها توزیع میشوند. هر کنترل کننده موتور یک جریان 3 فاز را به یک واحد سیمپیچ اختصاصی هدایت میکند. در پیکربندی آرایه دوگانه، هشت کنترل کننده موتور و واحدهای سیمپیچ در یک کابین عمل میکنند.
سنسور موقعیت
برای سیستم MULTI، سنسورهای موقعیت مورد نیاز برای اندازهگیری موقعیت نسبی اتصال آهنربا در کابین با توجه به واحد سیمپیچ مورد نیاز است. اطلاعات موقعیت مورد نیاز برای انجام کنترل موقعیت (کنترل حرکت) کابینها و برای تبدیل جریانهای موتور است. سنسور سفارشی بر اساس تأثیر القایی مقیاس (نصب شده بر روی ماشین) بر روی سرهای سنسور (توزیع شده در امتداد شفت) مورد استفاده قرار میگیرد. دقت موقعیت نسبی در محدوده چند میکرومتر است که مطابق با الزامات کنترل موقعیت است.
سیستم ترمز
این کابینها با دو سیستم مکانیکی ترمز، عملگر ترمز و چرخ دنده ایمنی مجهز شدهاند. عملگر ترمز فقط در موقعیتهای توقف در طبقههای مختلف فعال است. چرخدنده ایمنی برای شرایط اضطراری است.
توزیع قدرت
برج تست ROTTWEIL دارای چهار منبع قدرت مستقل است. منبع تغذیه شامل یکسو کنندههای دو طرفه (انتهای جلویی فعال) است که از طریق نیروی DC به شارژرها، در امتداد هر شفت آسانسور توزیع میشود. سیستم مبتنی بر DC بهرهوری بالاتر و نیاز به فضای کمتر در داخل شفت در مقایسه با یک سیستم AC را ارائه میدهد. کنترل کنندههای موتور کنترل واحد سیمپیچ از این شارژرها تأمین میشوند. واحدهای سیمپیچ نیروی مکانیکی را از طریق یک اتصال که با آهنرباهای دائمی مجهز است تولید میکند. یوک مکانیکی به یک کابین آسانسور متصل است.
برای کاهش قدرت نصب شده مورد نیاز برای عملیات و افزایش بهرهوری کلی، یک سیستم بافر انرژی استفاده میشود. با توجه به مفهوم فراوانی MULTI، هر شارژ باید با یک بافر انرژی تکمیل شود (شکل 6 را ببینید). این به این معنی است که هر بافر انرژی به صورت موازی به هر منبع تغذیه متصل میشود. استراتژی بافر انرژی برای کنترل جریان نیرو از سیستم استفاده میشود.
بافر انرژی
در آسانسور، برای بالا رفتن کابینها نیرو ورودی بالا مورد نیاز است، اگر کابینهای دیگر در همان زمان پایین نروند. برای کاهش قله این نیروها، یک بافر انرژی اعمال میشود. بافر انرژی شامل مبدلهای DC / DC و ابر خازنها است. مبدلهای DC / DC ولتاژ DC-Link را به محدوده عملیاتی ابر خازنها متصل میکند.
بافر انرژی به موازات DC-link متصل شده است که به صورت فیزیکی از طریق کابلهای انتقال نیرو به دست میآید. ارتباطات اترنت[1] در زمان واقعی استفاده میشود. کنترل جریان اعمال میشود، از آنجا که ولتاژ DC-link از قبل توسط جبهه فعال کنترل میشود. شکل 7 یک نمای کلی از اتصال بافر انرژی را ارائه میدهد.
استراتژی بافر انرژی
استراتژی عملیات بافر انرژی به شرح زیر تعریف شده است. بسته به تقاضای جریان اندازهگیری شدهMULTI و سطح انرژی واقعی بافر، سیستم یا قدرت را به DC-link ارسال میکند یا از طریق DC-link بارگیری میشود. هدف از استراتژی این است که قله نیرو ورودی سیستم را کاهش دهد و در درازمدت 50٪ از سطح هدف بافر انرژی را حفظ کند. چندین آستانه را میتوان برای تعیین رفتار سیستم بافر تعریف کرد. پس از مسیرهای مختلف تصمیمگیری، مقادیر برای کنترل جریان تولید میشوند. استراتژی عملیات در مدیریت انرژیMULTI اجرا شده است.
نتایج اندازهگیری
در حال حاضر آزمایشهای مختلفی برای تجزیه و تحلیل ویژگیهای قدرتMULTI و تأثیر سیستم بافر انرژی انجام میشود. سرعت، شتاب، وزن و تعداد کابینهایی که به صورت عمودی یا افقی حرکت میکنند، متنوع بوده و موقعیتهای مربوط به حرکت را تغییر دادهاند. دو نمونه آزمایشی در بخشهای زیر ارائه شده است.
مثال سناریو 1: عملیات حرکت به سمت بالا و پایین، بدون مبادله
اجرای آزمایشی با دو کابین در دو شفت با سرعت و شتاب انجام میشود. کابینها به صورت شاتل به سمت بالا و پایین حرکت میکنند.
قدرت ورودی اندازهگیری شده یک سیستم منبع تغذیه نشان داده شده است. قدرت ورودی با و بدون انرژی بافر در نمودار چپ در شکل 8 نشان داده شده است. قله توان بدون بافر به صورت 100٪ تعریف شده است. 40 درصد از این نیروی قله در طول حرکتهای به سمت پایین تغذیه میشود. ظرفیت بارگیری 8 درصد اندازهگیری میشود. قدرت ورودی با بافر انرژی به طور قابل توجهی از مورد بدون بافر انرژی متفاوت است. قله توان ورودی 50٪ کاهش مییابد.
از جریان ورودی اندازهگیری شده در خروجی جبهه فعال و جریان بافر انرژی، تقاضای جریانMULTI محاسبه میشود. در اینجا یک جریان آفست برای از دست دادن مقدار آماده به کار، کم میشود. بر اساس این تقاضای جریان، کنترل جریان بافر انرژی انجام میشود. تقاضای جریان توسط شبکه و همچنین توسط بافر انرژی تأمین میشود.
شکل 8: اندازهگیری قدرت / انرژی عملیات شاتل به صورت نرمال شده
مقدار انرژی ذخیره شده در بافر و قدرت بافر در نمودار سمت راست در شکل 8 نشان داده شده است. بافر در ابتدا به میزان 50٪ از حداکثر میزان انرژی شارژ میشود. پس از حرکت به سمت بالا، بافر به 32٪ کاهش مییابد و پس از حرکت به سمت پایین به طور کامل شارژ میشود. در طی هر عملیات شارژ / تخلیه، به ترتیب 95٪ و 100٪ قدرت بافر انتقال مییابند. این قدرت با پویایی حرکتهای کابین، گردش دارد.
عملیات تست شاتل در شرایط بارگذاری شدید برای MULTI است که در عملیات واقعی زندگی رخ نمیدهد. علاوه بر توصیف تقاضای نیرو، این مورد آزمون برای تعیین رفتار حرارتی درایو خطی انجام میشود.
مثال سناریو 2: نمایش عملیات، گردش با مبادله
یک تست گردش با سه کابین در شفتهای عمودی و افقی (حلقه) با سرعت عمودی و سرعت افقی اجرا میشود. حداکثر شتاب به ترتیب و است.
قدرت ورودی اندازهگیری شده یک سیستم منبع تغذیه نشان داده شده است. قدرت ورودی با و بدون انرژی بافر در طول سناریو نمایش در نمودار چپ در شکل 9 نشان داده شده است. بسته به حرکات مربوط به سه کابین، قدرت ورودی متفاوت میتواند مشاهده شود. قله قدرت اندازهگیری شده بدون بافر انرژی 100٪ نشان داده شده است. در حداکثر 21٪ از این قله قدرت، به شبکه پاسخ میدهد. قدرت ورودی با بافر انرژی به طور قابل توجهی از حالت بدون بافر انرژی متفاوت است. قله توان ورودی 40٪ کاهش مییابد.
شکل 9: اندازهگیری قدرت / انرژی عملیات نمایش به صورت نرمال شده
مقدار انرژی ذخیره شده در بافر و قدرت بافر در نمودار راست در شکل 9 نشان داده شده است. بافر در ابتدا به میزان 50٪ از حداکثر میزان انرژی شارژ میشود. پس از اولین حرکت پایین، بافر بیش از 54٪ شارژ میشود. پس از حرکت به سمت بالا، 45٪ تخلیه میشود. در طی حرکات پایین و رو به بالا، چرخه تکرار میشود. از آنجا که دورههای توقف طولانی و حرکات افقی در این سناریو وجود دارد، بافر انرژی به طور کامل هر بار شارژ میشود. حداکثر قدرت شارژ / تخلیه از قدرت بافر به ترتیب80٪ و 30٪ است. تقاضای انرژیMULTI در طول سناریو نمایش نسبت به سناریو شاتل بسیار کم است.
نتیجهگیری
در مقیاس بزرگ، MULTI در برج تست Rottweil راهاندازی شده است و آزمایشهای گسترده انجام شده است. سیستم نیروی محرکه شامل منبع تغذیه چند منظوره، توزیع برق و بافر انرژی به طور کامل عملیاتی میشود. با استفاده از یک سیستم بافر انرژی، قله قدرت ورودیMULTI میتواند تا 50٪ از سطح قله توان بدون بافر انرژی کاهش یابد. قدرت از کابینهای در حال حرکت به پایین احیا میشود و برای کابینهای در حال حرکت به بالا استفاده میشود، متعادل شده با بافر انرژی بدون تأکید بر شبکه.
تکنولوژی درایو خطی با واحدهای متعدد سیمپیچ و کنترل کنندههای موتور، هر دو حرکت عمودی و افقی سه کابین را در یک حلقه به راحتی فراهم میکند. ارتعاشات مکانیکی و ویژگیهای حرارتی موتور خطی در محدوده مشخص شدهاند. در مرحله پروژه در حال انجام،MULTI در معرض ارزیابی ایمنی برای حمل و نقل مسافر است.
منبع:
[1] Appunn R, Frantzheld J, Jetter M, Löser F. ” multi®-rope-less elevator demonstrator at test tower rottweil “. MAGLEV 2016, The 23rd International Conference,
گردآورنده: کارشناس ارشد فیزیک هستهای مهندس کامران کشیری